Sökning: "Föreställningskartor"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Föreställningskartor.
1. Att föra en demokratisk utbildning : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser om förskolebarns delaktighet och inflytande i den planerade undervisningen i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Barns delaktighet och inflytande är ett omtalat ämne i förskolan men detsätts sällan i sammanhang till ett specificerat innehåll. Syftet med denna studie är att undersöka det essentiella av förskollärares upplevelser av förskolebarns delaktighet och inflytande i relation till planerad undervisning i förskolan. LÄS MER
2. Tillsammans är man mindre ensam : om delat skolledarskap
Master-uppsats,Sammanfattning : The present study thesis aims to contribute to increased knowledge about how a shared leadership in the school can be constructed and understood. The study's knowledge object is shared leadership in the school. LÄS MER
3. Förstelärarjobbet "är ingen medalj för att man är färdigutvecklad" : Stödjande praktiker i förstelärares arbete med skolutveckling
Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att identifiera vilka typer av stöd som rektorer och förstelärare berättar om när de pratar om det uppdrag som förstelärare har. I studien har sex förstelärare och två rektorer på en gymnasieskola deltagit. LÄS MER
4. Att undervisa grammatik i dagens multikulturella skola : Några lärares erfarenheter av att undervisa elever med annat modersmål än svenska i grammatik
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : The aim of this study is to explore how six primary school teachers experience teaching grammar to non-Swedish speaking pupils and how their experiences correspond to theories and previous research on language development and second language acquisition. The method used was semi-structured qualitative interviews combined with mind maps. LÄS MER
5. Demokratiundervisning i skolan : En jämförande studie mellan den sydafrikanska och svenska skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight how Swedish primary school teachers teach of and about democracy and based on this then compare with how the primary school teachers in South Africa teaches of and about democracy. This comparison will then highlight what can be developed in the teaching of and about democracy in Swedish schools. LÄS MER