Sökning: "Föreställningsvärldar"

Visar resultat 21 - 25 av 99 uppsatser innehållade ordet Föreställningsvärldar.

  1. 21. "Genom bokens värld når man dem ändå på ett väldigt fint sätt kan jag uppleva" : - En intervjustudie om sex grundskollärares syn på skönlitteratur och värdegrundsuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnea Ramberg; Emmy Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Fiction; values education; empathy; compassion; teachers in Swedish; teachers’ double commission; narrative imagination; envisioning worlds; Skönlitteratur; värdegrundsarbete; empati; medmänsklighet; svensklärare; lärares dubbla uppdrag; narrativ fantasi; föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vad verksamma svensklärare i årskurserna 4– 6 har för uppfattningar om hur värdegrunden kan integreras i arbetet med skönlitteratur och vilken betydelse det kan ha för elever. Det empiriska materialet består av sex kvalitativa intervjuer som har analyserats för att få en djupgående inblick i hur lärarna ser på integrationen av undervisningsuppdragen. LÄS MER

  2. 22. ”Håll utkik efter dem” : Förintelselitteratur i ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elisabeth Al-Shamani; [2022]
    Nyckelord :Förintelsen; förintelselitteratur; ämnesövergripande undervisning; föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar ämnet förintelselitteratur i undervisningen. Det skrivs om vad man som lärare ska tänka på när man väljer ut förintelselitteratur till sina elever, hur man arbetar med dem på bästa sätt och hur man skulle kunna använda dem i en ämnesövergripande undervisning. LÄS MER

  3. 23. Utan berättelse, ingen storyline

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Oliver Jönsson; [2021-07-08]
    Nyckelord :Storyline; berättelse; litterära föreställningsvärldar; fiktionsförståelse dramaturgi;

    Sammanfattning : Storyline är en pedagogisk undervisningsform i form av ett ämnesövergripande temaarbete som bygger på berättelsens dramaturgi och innehåller olika aspekter för att driva berättelsen framåt. Berättelsens roll i utbildning är vida känd och beforskad, storyline mindre så och berättelsens roll i storyline än mindre. LÄS MER

  4. 24. Högläsning –en social process med sikte mot läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Eriksson; Sara Sättermann; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; läsförståelse; läsförståelsestrategier; föreställningsvärldar; samtal; reflektion; ordförråd och läsglädje;

    Sammanfattning : Högläsning används i stor utsträckning inom skolan i Sverige. Vår studie består av attundersöka om och hur lärare använder högläsning av skönlitteratur med sikte motläsförståelse. LÄS MER

  5. 25. Litteraturundervisning och elevers litterära identitet : En analys av tre lärarhandledningar till skönlitterära verk med inriktning till årskurs 1-3, utifrån ett läs- och litteraturundervisningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carolina Perkovic; Alexandra Ström; [2021]
    Nyckelord :Teacher s guide; teaching of reading; reading instruction; teaching of literature; literature teaching; fiction; view of literature; Lärarhandledning; läsundervisning; litteraturundervisning; skönlitteratur; litteratursyn;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att analysera tre bokförlags lärarhandledningar till skönlitterära verk, med anpassning till årskurs 1–3, utifrån ett läs- och litteraturundervisningsperspektiv. Studiens material består av tre utvalda lärarhandledningar som samlats in från tre olika bokförlag. LÄS MER