Sökning: "Företag normer"

Visar resultat 16 - 20 av 282 uppsatser innehållade orden Företag normer.

  1. 16. Artificiell intelligens inom detaljhandeln : en kvantitativ studie om konsumentattityd

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Elias Johansson; Towe Wallin; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; marketing; risk beliefs; personalization; attitude; perceived usefullness; Artificiell intelligens; marknadsföring; riskbedömning; personifiering; attityd; upplevd användbarhet;

    Sammanfattning : Slutsatsen av denna studie är att en mängd varierande faktorer påverkar en konsuments attityd, både vad gäller artificiell intelligens (AI) men också attityder gentemot företagen som brukar den sagda teknologin. I enlighet med The Technology Acceptance Model (Davies, 1989) är konsumentens uppfattning om huruvida AI personligen kommer gynna dem av yttersta vikt. LÄS MER

  2. 17. En Andra Chans att Övertyga: Tillämpning av Cialdini’s övertalningsprinciper i marknadsföringen av second-hand tjänster.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Cleo Jansson; Linnéa Edén; [2023]
    Nyckelord :Cialdinis principer; Theory of Planned Behaviour; Marknadsföring; Second-Hand; Sociala bevis; Reciprocitet; Knapphet; Auktoritet; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study investigated the effectiveness of advertising messages for second-hand companies, according to Cialdini's principles of persuasion. In the pre-study advertisements from the four largest Swedish second-hand companies were analyzed, showing that social proof and reciprocity were the most frequently used principles. LÄS MER

  3. 18. “Men vi har ju en policy!” En kvalitativ fallstudie av anställdas upplevelser av ett medieföretags interna jämställdhetsarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Bågenholm; Helén Elofsson; [2022-02-16]
    Nyckelord :jämställdhet; mångfald; intersektionalitet; policy; implementering; diskrepans;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats utgår från en kvalitativ studie där anställdas uppfattningar och upplevelser av jämställdhet har undersökts inom ett medieföretag i Göteborg. Författarna har utgått från en abduktiv ansats och gjort en tematisk analys av insamlad data. LÄS MER

  4. 19. Intresse för inkludering. En kvalitativ studie om intresset för att ha kulturell mångfald bland chefspositioner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Wångdahl; Melissa Mühlrad; [2022-02-16]
    Nyckelord :kulturell mångfald; rekrytering; managing diversity; kultur; löskoppling;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka intresset för att ha en kulturell mångfald bland chefspositioner inom börsnoterade bolag verksamma i Sverige. Studien belyser hur företag arbetar med kulturell mångfald i praktiken samt hur rekryteringsprocessen kan tänkas påverka huruvida kulturell mångfald inkluderas bland chefspositioner. LÄS MER

  5. 20. Förvaltning av enskilda vägar med fokus på skogsbygdens vägar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Jens Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Enskild väg; gemensamhetsanläggning; förvaltning; båtnadsområde; samordning; samfällighetsförening.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to improve the management of joint facilities and private roads. This was done by identify and investigat different problems connected to the private road organisations, formed through the regulation of joint facility and associations connected to them. LÄS MER