Sökning: "Företag som lyckats"

Visar resultat 1 - 5 av 347 uppsatser innehållade orden Företag som lyckats.

  1. 1. Internt varumärkesarbete : En kvalitativ studie av ledningens varumärkesarbete i ett franchisebolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande; Högskolan i Skövde/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Sophie Eliasson; Nellie Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Corporate brand; internal brand; internal branding; franchise; Företagsvarumärke; internt varumärke; internt varumärkesarbete; franchise;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att bygga ett starkt varumärke krävs det att det interna varumärket genomsyrar hela organisationen. För att lyckas med detta måste företagen arbeta med sitt interna varumärke vilket innebär att de skall behandla sina medarbetare som sina interna kunder. LÄS MER

  2. 2. Covid-19-pandemins inverkan på tillämpning av lean : En studie med fokus på svenska företags förhållningsätt tilljust-in-time

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Lisa Wilk; Emelie Skantz; [2023]
    Nyckelord :Lean; just-in-time; covid-19; pandemi; svenska företag; lagerhållning; leveransstrategier; varuflöde; Lean; just-in-time; Covid-19; pandemic; Swedish companies; warehousing; delivery strategies; commodity flow;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker i vilken utsträckning svenska företag har förändrat sin tillämpning av lean efter covid-19-pandemin. Detta undersöktes genom en litteraturstudie och intervjuer med två medicintekniska företag, AstraZeneca samt Panthera. Pandemins framfart skapade stora problem för samhälle och företag. LÄS MER

  3. 3. Det är insidan som räknas - En fallstudie om motivation i ett stort, men platt, svenskt IT-företag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Hedelin; Filip Brolin; Anthon Nordberg; [2023]
    Nyckelord :Motivationsfaktorer; organisationsstruktur; kultur; incitament; karriär; Business and Economics;

    Sammanfattning : Studien visar att det är de inre motivationsfaktorerna som är viktigast för de anställda samtidigt som den också visar att uppfyllandet av Herzbergs hygienfaktorer ger mer än neutral tillfredsställelse hos de anställda på Techleverantören. Trots att lönerna är lägre än branschgenomsnittet har företaget lyckats skapa ett helhetspaket som gör att de anställda både trivs och hålls motiverade i jobbet. LÄS MER

  4. 4. 5S förändringsarbeten inom stålindustrin : En longitudinell fallstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Oscar Lövgren; Daniel Backlund; [2023]
    Nyckelord :5S; Lean; Toyota production system; Lean verktyg; sju slöserier; stress och tidsbrist.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Konceptet ”Lean” grundar sig på Toyotas produktionssystem ”Toyota production system” (TPS) som består av ett antal olika principer, filosofier och metoder som syftar till att uppnå högre effektivitet inom verksamheten. Inom Lean talar man om förekomst av slöseri som hindrar företag från att uppnå deras yttersta potential av effektivitet. LÄS MER

  5. 5. Prestationsmått vid uppstart : En fallstudie av Northvolt Ett i Skellefteå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Martin Sandgren; Carlos Porras; [2023]
    Nyckelord :Performance indicators; key performance indicator; performance measurement; co-creation; performance measurement systems; Prestationsmått; nyckeltal; prestationsmätning; medskapande; prestationsmätningssystem;

    Sammanfattning : Prestationsmått och dess formulering tillsammans med målsättningsteorin är två vanligtförekommande begrepp i de flesta produktionsenheter. Syfte med studien är att beskrivaoch förklara hur prestationsmått formuleras i en ny produktionsenhet. Examensarbetetbeskriver vikten av medskapande mellan företag och dess kunder. LÄS MER