Sökning: "Företag ställningstagande"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden Företag ställningstagande.

  1. 1. The Pursuit of Less : En kvalitativ multimodal analys av hur modeföretaget Asket använder CSR-kommunikation för att skapa legitimitet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alva Franzén; Filippa Lindberg; [2023]
    Nyckelord :CSR-kommunikation; Legitimitet; Asket; Modebranschen;

    Sammanfattning : En bransch som associeras med bristande hållbarhet är modebranschen eftersom arbetskraft och naturresurser vanligtvis utnyttjas på ett icke hållbart sätt. Under 2000-talet har medvetenheten angående hållbarhet inom modeindustrin ökat. LÄS MER

  2. 2. Förlust i intäkter, vinst i förtroende : En studie om företags legitimitetshantering i krigstider.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hilma Lindqvist; Maria Kramer; [2023]
    Nyckelord :Legitimitet; Rysslands invasion av Ukraina; Företag; Ställningstagande.;

    Sammanfattning : Rysslands invasion av Ukraina har skapat stor uppståndelse i världen men särskilt inom Europa. Uppståndelsen tillsammans med sanktionerna har gjort det svårt för företag att fortsätta bedriva verksamhet i Ryssland. LÄS MER

  3. 3. Warwashing - Om företags legitimitetsskapande i krig

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Johansson; Vendela Melin; Filippa Möller; [2022]
    Nyckelord :CPA; Legitimitet; Kriget i Ukraina; Crisis management; Digital kommunikation CPA; Legitimacy; Russia-Ukraine war; Digital communications; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att undersöka hur företag kommunicerat inom ramen för Rysslands invasion av Ukraina för att skapa sig legitimitet. Uppsatsens syfte är att djupdyka i hur företag, sedan invasionen bröt ut, agerat och kommunicerat sitt ställningstagande i invasionen. LÄS MER

  4. 4. Hållbara och konkurrenskraftiga : En fallstudie vid multinationella företag inom palmoljeindustrin

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Johan Wennermark; Axel Vinberg; [2022]
    Nyckelord :Hållbar värdekedja; Hållbarhet; Konkurrenskraft; Triple bottom line; Palmolja.;

    Sammanfattning : Globaliseringen är något som påverkat världen på många sätt, bland annat genom en ökad levnadsstandard. Tyvärr har detta skett på bekostnad av miljömässiga och sociala förhållanden. LÄS MER

  5. 5. Beställarens prioritering vid val av stommaterial : Hur resonerar beställaren i val av stommaterial och hur kan beställarens beslut påverkas?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Wilma Persson; Alva Lamprecht; [2022]
    Nyckelord :Beställare; stommaterial; hållbarutveckling;

    Sammanfattning : Sverige och hela världen står inför en stor förändring kommande år om målen kring klimatneutralitet ska uppnås till år 2045. Införandet av lagen gällande krav på klimatdeklarationer är ett steg i arbetet med att se över byggbranschens utsläppsmängder och möjlighet till minskning. LÄS MER