Sökning: "Företags administration"
Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser innehållade orden Företags administration.
1. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER
2. Mellanchefen & hantering av medarbetares motstånd mot förändring
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Titel: Mellanchefen & hantering av medarbetares motstånd mot förändring Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Elsa Berg och Alicia Bergström Handledare: Emilia Kvarnström Datum: 2024 - Januari Syfte: Idag driver företag ständigt förändring- och utvecklingsarbeten och med förändringar kommer ofta motståndsreaktioner. Motstånd mot förändring från medarbetare behöver bemötas och hanteras för att förändringar ska kunna fortgå i verksamheter. LÄS MER
3. Sambandet mellan hållbarhetssignalering och lönsamhet : En kvantitativ studie av miljö, sociala och ekonomiska signaler i företags hållbarhetsrapportering
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Date: 2023-05-30 Level: Bachelor's Thesis in Business Administration, 15 credits Department: School of Business, Society and Technology, Mälardalen University Author: Vilma Andersson Lovisa Skagerlind 99/05/10 99/08/09 Title: The relationship between sustainability signalling and profitability - A quantitative study of environmental, social and economic signals in companies sustainability reports Supervisor: Aija Voitkane Keywords: Profitability, Sustainability reporting, ROA, ROE, signal theory Research questions: What is the relationship between signalling sustainability in environmental, social and economics and profitability of companies? Aim: The purpose of this study is to investigate whether there is a connection between sustainability reporting and profitability. Method: The study applies a quantitative cross-sectional study with a deductive approach. LÄS MER
4. Kommunikationsstrategier vid regelförändring: En fallstudie om implementeringen av IFRS 16
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Uppsatstitel: Kommunikationsstrategier vid regelförändring Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH69 Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 HP Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet Författare: Aleksandar Pijunovic, Hugo Rosén och Elin Woldt Handledare: Alexander Hedlund Nyckelbegrepp: IAS 17, IFRS 16, regelförändring, leasing, kommunikation Syfte: Syftet med studien är att undersöka om företags kommunikationsstrategier vid regelförändring kan förklaras med IASB:s förreställningsram respektive impression management. Metod: Kvalitativmetod med en fallstudie Föreställningsram: Referensramen tar grund i de grundläggande kvalitativa egenskaperna i IASB:s föreställningsram samt kommunikationsstrategin impression management. LÄS MER
5. Aggressiva skatteplaneringens påverkan och syn på samhället ur ett företagsperspektiv
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : SAMMANFATTNING Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidat i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Ninos Ani Moses Sahyoun Titel: Aggressiva skatteplaneringens påverkan och syn på samhället ur ett företagsperspektiv Handledare: Leanne Johnstone Nyckelord: Aggressiv skatteplanering, skatteplanering, etik samt moral ur ett skatteperspektiv Forskningsfråga/or: Hur påverkas företag av att aggressiv skatteplanering sker i samhället och vad är deras syn på detta? Syfte: Syftet med undersökningen är att förstå mer om företags perspektivet kring aggressiv skatteplanering. Studien ämnar att bidra till den begränsade diskussionen kring om aggressiv skatteplanering är etiskt korrekt. LÄS MER