Sökning: "Företags ansvar"
Visar resultat 1 - 5 av 448 uppsatser innehållade orden Företags ansvar.
1. Integrering av hållbarhet inom den traditionella ekonomistyrningen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhet är något som i dagens samhälle är alltmer aktuellt. Vi lever i en värld som kräver att vi rättar oss och anpassar oss efter globala uppmaningar. LÄS MER
2. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER
3. Bortom Vinsten: En kvalitativ undersökning om hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR och om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfrågor: Hur använder sig Svenska Spel och Betsson AB av CSR och finns det någon skillnad i CSR-arbetet mellan ett privatägt och statligt ägt spelbolag? Leder företagens CSR-arbete till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen? Syfte: Undersöka hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR i sitt arbete, samt om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen. Metod: Denna kvalitativa studie förhåller sig till ett hermeneutiskt synsätt med en abduktiv ansats. LÄS MER
4. Relationshantering inom leverantörskedjan : En studie om relationshantering för en mer hållbar leverantörskedja inom livsmedelsbranschen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att beskriva den roll relationshantering spelar för att främja en mer hållbar leverantörskedja inom livsmedelsbranschen. Samhället står inför utmaningar gällande klimatförändringarna som sker i världen och studier visar att livsmedelsbranschen har en stor påverkan på dessa klimatförändringar. LÄS MER
5. Hållbarhetsrapportering i svenska onoterade företag – Före och efter Covid-19 bröt ut
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Covid-19 har globalt uppmärksammat hur företag reagerar på miljömässiga, sociala och ekonomiska frågor. Pandemin har även väckt frågor om företags agerande och ansvar gentemot intressenter. Hållbarhetsrapporteringen besitter därmed en viktig roll i krishantering. LÄS MER