Sökning: "Företags sociala ansvar"

Visar resultat 16 - 20 av 163 uppsatser innehållade orden Företags sociala ansvar.

  1. 16. Rapportering som verktyg för hållbarhetsarbete inom klädindustrin : En fallstudie på H&M Group:s hållbarhetsrapporter under åren 2002–2020

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Fanny Djerf; Josefine Ringdahl; [2022]
    Nyckelord :H M; H M Group; sustainability report; sustainability; environmental; socially; value chain; external; impact; the textile industry; the clothing industry; clothing company; indicators; content analysis; qualitative; H M; H M Group; hållbarhetsrapport; hållbarhet; miljö; socialt; ansvar; värdekedja; omvärld; påverkan; textilbranschen; klädbranschen; klädföretag; indikatorer; innehållsanalys; kvalitativ;

    Sammanfattning : Because of the growing pressure and expectations on companies' social and ecological responsibility from society, sustainability has become anincreasingly important aspect to integrate within companies. This study has analyzed how sustainability reporting can function as a tool for companiesto communicate their sustainability work. LÄS MER

  2. 17. Corporate Social Responsibility och dess påverkan på aktieprestationen under Covid-19 : En kvantitativ studie på 371 publika bolag inom transport- och logistiksektorn i G20-länder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Maryam Anton; Raana Rad; [2022]
    Nyckelord :CSR; ESG; Stock performance; Covid-19; G20; transportation- and logistics sector; CSR; ESG; aktieprestation; Covid-19; G20; transport- och logistiksektorn;

    Sammanfattning : Syfte: Det har riktats stor uppmärksamhet mot företagens sociala ansvar under senaste decennierna och CSR har därmed blivit en alltmer viktig fråga för företag och dess intressenter. Huruvida högre CSR bidrar till högre aktievärde har varit ett omstritt ämne inom tidigare studier. LÄS MER

  3. 18. Hållbarhetsstyrning : En kvalitativ studie av styrpaket i stora företag

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Alex Forsström; Fredrik Karlsson; [2022]
    Nyckelord :sustainability; management control systems; control package; stakeholder theory; corporate social responsibility; hållbarhet; styrsystem; styrpaket; intressentteori; företags samhällsansvar;

    Sammanfattning : Den ökade oron för olika miljö- och samhällsrisker i kombination medföretagsskandaler har medfört ett ökat intresse för företagens sociala ansvar. Ettsamhällsansvar har därmed blivit en ny nödvändighet för företag, där företagbland annat förväntas arbeta mot och hantera hållbarhet. LÄS MER

  4. 19. Vad är den moraliska kompassen värd? : En studie om svenska konsumenters uppfattning om bolags agerande inom CSR

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Eric Wahlgren; Johanna Olsson; Linnéa Eriksson Björn; [2022]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; consumer behaviour; Moralisk kompass; socialt ansvar; konsumentpåverkan;

    Sammanfattning : Det förändrade omvärldsläget sedan Rysslands invasion av Ukraina har tvingat bolag att taställning och många har valt att lämna den ryska marknaden. Det kvarstår frågetecken om detär ett ställningstagande utifrån företags moraliska kompass eller om det är till följd utav delagligt reglerade sanktionerna som införts. LÄS MER

  5. 20. CSRs betydelse vid nyrekrytering av ekonomistudenter

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Stefanie Ilia; Heidi Jansson; [2022]
    Nyckelord :CSR; socialt ansvarstagande; intressenter; ekonomistudenter; legitimitet; anseende;

    Sammanfattning : Modern affärspraxis har inneburit ett skifte på företags huvudsakliga mål; idag är de inte bara angelägna att skapa vinst, de är även angelägna att tillföra värde för samtliga intressenter. Med anledning av rådande skifte har betydelsen av honnörsord likt socialt ansvarstagande ökat, vilket i sin tur ökat fokus på CSR. LÄS MER