Sökning: "Företagsekonomi entreprenör"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Företagsekonomi entreprenör.

  1. 1. Agentproblem ur entreprenörens perspektiv : En studie om hur entreprenörer upplever och hanterar agentproblem i relation med riskkapitalister

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Aldin Huskanovic; Alsaid Khalil; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneur; venture capitalists and agency problems; Entreprenör; riskkapitalister och agentproblem;

    Sammanfattning : Title: Agent problems from the entrepreneur's perspectiveA study on how entrepreneurs experience and deal with agency problems in relation to venture capitalists.Level: Master's thesis in Business Administration, 15 creditsAuthors: Khalil Alsaid & Aldin HuskanovicMentor: Jonas GabrielssonExaminer: Per Ola UlvenbladDate: 2023-05-23Problem formulation: How the entrepreneur experiences and handles agency problems in relation to external investors?Purpose: The purpose of the essay is to explain how entrepreneurs who take in external equity capital but remain the main owner experience agency problems in relation to external investors and how the problems are handledMethodology: In order to answer the questions and thereby achieve the purpose of the essay, the authors have applied an abductive approach. LÄS MER

  2. 2. The leadership capability to scale social enterprises : An exploratory study about the factors that shape social entrepreneurs' capability to scale social enterprises

    Master-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Alice Savu; Jessica J Hillyer; [2022]
    Nyckelord :social entrepreneurship; social enterprise; social entrepreneur; leadership; scaling; capability; social value; sustainability; socialt entreprenörskap; socialt företag; social entreprenör; ledarskap; tillväxt; förmåga; socialt värde; hållbarhet;

    Sammanfattning : Background: The world’s population is confronting challenges related to sustainability. Businesses can and should contribute to solving these challenges, through their activities. Social entrepreneurs are the driving force of scaling social enterprises, through which economic and social value can be maximized. LÄS MER

  3. 3. Den Nätverkande Inkubatorn : En kvalitativ studie om företagsinkubation och nätverkande som en väg mot rikt socialt kapital

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Danni Al Halabi; [2020]
    Nyckelord :Entrepreneurship; accelerator; incubator; business incubator; startup companies; network; social capital; Entreprenörskap; accelerator; inkubator; affärsinkubator; startupbolag; nätverk; socialt kapital;

    Sammanfattning : A great challenge for startup companies is the lack of market knowledge and access to resources. Knowledge and resources can be acquired through networking, however, as many startup companies are young and unknown, they have difficulties establishing themselves in relevant networks. LÄS MER

  4. 4. Acceleratorers påverkan på samhällsentreprenörskap : En kvalitativ studie om samhällsentreprenörers process från idé till hållbar verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Linnéa Jonsson; Anna Lindgren; [2019]
    Nyckelord :Samhällsentreprenörskap; innovation; accelerator; social innovation;

    Sammanfattning : Kommersiellt entreprenörskap är den vanligaste formen av entreprenörskap, men under de senaste decennierna har samhällsentreprenörskap fått en mer betydande roll (Austin et al., 2006, s. 1). Mycket är ostuderat kring samhällsentreprenörskap, främst gällande processen att starta och utveckla samhällsorienterade företag (Martínez et al. LÄS MER

  5. 5. Kvinnligt entreprenörskap : En kvalitativ studie om bemötande, egenskaper och roller

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Mette Bäckström; Emma Hinttu; [2016]
    Nyckelord :Kvinnligt entreprenörskap;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka hur kvinnliga entreprenörer upplever sig bemötta och om deras personliga egenskaper påverkar hur de ser på sin roll som kvinnliga entreprenörer och ledare. För tillfället existerar det en stadig tillväxt av entreprenörer i Sverige, där det tydligt syns en tydlig klyfta mellan antalet män som väljer att bli entreprenörer samt antalet kvinnor som väljer att bli entreprenörer. LÄS MER