Sökning: "Företagsekonomi lnu"

Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser innehållade orden Företagsekonomi lnu.

  1. 1. Etiska aspekter rörande användning av AI inom redovisning : En kvalitativ studie om hur redovisningsekonomer ser på etik och användandet av AI

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Hanna Omhav; Jakob Svärd; Johan Lindblom; [2024]
    Nyckelord :Företagsekonomi; Redovisning; Artificiell Intelligens; Etik; AI; Implementering AI;

    Sammanfattning : Bakgrund: Artificiell intelligens (AI) är ett paraplybegrepp för intelligent teknologi. AI används inom redovisningsområdet, och kommer användas mer i framtiden. En rad etiska frågor har uppkommit i samband med ökat införande av AI i samhället i stort och även inom redovisningsområdet. LÄS MER

  2. 2. Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? : En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Agnes Asp; Johanna Müller; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; recruitment; division of responsibility; organizational structure; Employer branding; rekrytering; ansvarsfördelning; organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Författare: Agnes Asp & Johanna Müller Datum: 2023-05-23 Nivå: Kandidatuppsats, företagsekonomi & organisation, 15 HP Handledare: Annika Schilling Examinator: Mikael Lundgren  Titel: Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? - En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater. Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse för hur ansvarsfördelningen görs i organisationer när det kommer till employer branding (EB) och vilken roll fördelningen har i de utmaningar som uppkommer kring att skapa en attraktion hos de rätta kandidaterna för att vilja bli anställda hos en organisation. LÄS MER

  3. 3. Mot en ny era av ledarskap : En kvalitativ studie om hur artificiell intelligens påverkar och förändrar ledarskap

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Maya Lindbäck; Johanna Asplund; [2023]
    Nyckelord :Business Administration; Leadership; Management; Digitalization; Artificial Intelligence; AI; ChatGPT; Företagsekonomi; Ledarskap; Ledning; Digitalisering; Artificiell Intelligens; AI; ChatGPT;

    Sammanfattning : Background: The technological development has contributed to an increased implementation and use of AI in organizations. Since AI contributes to both opportunities and risks, leaders need knowledge of how intelligent systems can be used. LÄS MER

  4. 4. HR-Paradoxen: Att arbeta med mänskliga resurser som inte är på plats : En studie om hur HR-ansvariga kan arbeta med att skapa gemenskap och en gynnsam organisationskultur i en tid präglad av distansarbete

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Kajsa Roos; Petra Ruzsa-Pal; [2023]
    Nyckelord :Remote work; Hybrid work; organizational culture; sense of community; HR-role; HR; HR-managers; strategic HR; employer branding; work-life balance; sense of belonging; sense of coherence; employee engagement; employee wellbeing; Distansarbete; hybridarbete; organisationskultur; gemenskap; HR-rollen; HR; arbetsgivarvarumärke; Work-life balance; känsla av sammanhang; KASAM; engagemang;

    Sammanfattning : Kandidatuppsats i Företagsekonomi III, Organisation 15 hp, 2FE78E, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Kalmar. VT 2023. Titel: HR-paradoxen: Att arbeta med mänskliga resurser som inte är på plats. LÄS MER

  5. 5. Sprudlande ambassadöreller nitisk kritiker : En studie hur rekryteringsprocessen kan användas för att utveckla en organisation i offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Ida Johansson; Alicia Ketabati Augustinsson; [2023]
    Nyckelord :Recruitment process; employer branding; recruitment; candidate experience; net promoter score; index; professional relationships; expectations; public sector; Rekryteringsprocess; employer branding; rekrytering; kandidatupplevelse; net promoter score; index; professionella relationer; förväntningar; offentlig sektor;

    Sammanfattning : Sammanfattning Kandidatuppsats i företagsekonomi III, Organisation 15 hp, 2FE78E, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Kalmar, VT 2023 Författare: Alicia Ketabati Augustinsson och Ida Johansson Handledare: Annika Schilling Examinator: Mikael Lundgren Titel: Sprudlande ambassadör eller nitisk kritiker - En studie hur rekryteringsprocessen kan användas för att utveckla en organisation i offentlig sektor   Syfte Syftet med studien är att öka förståelsen för hur undersökning av kandidatupplevelsen kan ligga till grund för utveckling av rekryteringsarbete och employer brand i offentlig sektor. Syftet nås genom att samla in information om kandidaters upplevelse av rekryteringsprocessen i en kommun under en specifik tidsperiod. LÄS MER