Sökning: "Företagsklimat"

Visar resultat 16 - 20 av 83 uppsatser innehållade ordet Företagsklimat.

  1. 16. Identifiering av förvärvade relationer -En studie av svenska börsföretags redovisning av kund- och leverantörsrelationer vid rörelseförvärv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jenny Liesén; Amanda Sjöberg; [2017-07-05]
    Nyckelord :Kundrelationer; Leverantörsrelationer; Rörelseförvärv; Immateriella tillgångar;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Redovisning av kund- och leverantörsrelationer vid rörelseförvärv är ett område där regelverket möjliggör att subjektiva bedömningar ligger till grund för redovisningen. Samtidigt blir relationer alltmer nödvändigt för att kunna konkurrera i dagens företagsklimat. LÄS MER

  2. 17. Produktutveckling och externa partnerskap : inom born global-företag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Sofia Kemppainen; Fredrik Rhodin; [2017]
    Nyckelord :born global; produktutveckling; externa partnerskap;

    Sammanfattning : Dagens internetreformerade samhälle leder till att allt fler företag väljer att internationalisera i ett tidigt skede och dessa tidigt internationaliserade företag har definierats som born global-företag. För att internationalisera i ett tidigt skede behöver born global-företag utveckla nya eller förbättra produkter i snabbare utvecklingstakt och med ett högre innovationsresultat. LÄS MER

  3. 18. Towards a more efficient Supply Chain : A study at Bombardier Rail Control Solutions with a focus on centralizing their Supply Chain

    Master-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Jonathan Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Supply Chain Management; ERP; MRP; MPS; Master data; Centralization; On-Time Delivery; Supply Chain Integration; Warehouse; Inventory; Värdekedja; ERP; MRP; MPS; masterdata; Centralisering; Leveransprecision; Värdekedjeintegration; Lager;

    Sammanfattning : To remain competitive in today’s business environment, companies must continuously become more efficient and improve their business. This can be achieved through developing and streamlining a company's Supply Chain. LÄS MER

  4. 19. Corporate Social Responsibility och dess inverkan på lönsamhet i nordiska börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Sofia Lennartsson; Lena Pettersson; [2017]
    Nyckelord :CSR; Corporate Social Responsibility; sustainability; financial performance; profitability; CSP; Corporate Social Performance; CFP; Corporate financial performance; Dow Jones Sustainability Index; DJSI; Resource Based View; Hållbarhet; finansiell lönsamhet; CSR; Corporate Social Responsibility; sustainability; financial performance; profitability; CSP; Corporate Social Performance; CFP; Corporate financial performance; Dow Jones Sustainability Index; DJSI; Resource Based View;

    Sammanfattning : Corporate social responsibility (CSR) är ett aktuellt ämne som syftar till att företag ska ta ett större samhällsansvar, både ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. Den globalisering som råder i världen påverkar inte bara ett internt företagsklimat, det ger även effekter på omgivande samhälle och individer, vilket tillsammans med sociala påtryckningar skapar ett behov av CSR. LÄS MER

  5. 20. Nyetablerade småföretagares upplevelser av inträdesbarriärer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Christensson; Fredrik Grotte; Fabian Lundberg; Amanda Welander; [2017]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett kvalitativt perspektiv undersöka hur dimensioner av den klassiska teorin om inträdesbarriärer relaterar till nyetablerade småföretagares upplevelser av etablering. Studiens resultat bidrar till analytisk generaliserbarhet som belyser hur de olika dimensionerna av den klassiska teorin upplevs av respondenterna. LÄS MER