Sökning: "Företagskultur miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Företagskultur miljö.

  1. 1. Företagskulturens egenskaper och lärande : En studie om medarbetares uppfattning med en jämförelse i tvärkulturell miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nicklas Ohlsson; Viktoria Tevell; Alice Borslöv; [2023]
    Nyckelord :Corporate culture; Cross-cultural; Formal learning; Non-formal learning; Informal learning; Cultural levels; Artifacts; Espoused Values; Cultural dimensions; Sweden; Spain; Organizational culture; Organizational structure; Företagskultur; Tvärkulturell; Formellt lärande; Icke formellt lärande; Informellt lärande; Kulturella nivåer; Beteende; Värdering; Kulturella dimensioner; Sverige; Spanien; Organisationskultur; Organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Företagskultur har en betydande roll i hur ett företag ska bli framgångsrikt visar aktuell forskning. I föreliggande studie undersöks hur företagskulturen uppfattas av anställda och vilka olika lärande som används för att kommunicera och förmedla kulturen till medarbetare. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer för att implementera miljöfrämjande åtgärder : En kartläggning av utvecklingsmöjligheter i svenska små- och medelstora företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Emma Erlandsson; Lovisa Zakari; [2023]
    Nyckelord :SME; Success factors; Barriers; Environmental Practices; Development opportunities; Business model; Engagement; SMF; Framgångsfaktorer; Barriärer; Miljöfrämjande åtgärder; Utvecklingsmöjligheter; Affärsmodell; Engagemang;

    Sammanfattning : För att bemöta klimatförändringarna och exploateringen av naturen krävs ett krafttag från alla sektorer. Små- och medelstora företags (SMF) utbredning på den lokala såväl som den globala marknaden indikerar att de har en central roll i omställningen mot en hållbar samhällsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Mikroföretag i strävan mot hållbart företagande. En fallstudie i textilbranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linn Rinwipha Khianpanya; Vilma Östlund; [2022-09-09]
    Nyckelord :SMF; mikroföretag; hållbart företagande; intern styrning; verksamhetsstyrning; värderingsstyrning; målsättningar;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Att mikroföretag, som ingår i samlingsbegreppet små- och medelstora företag (SMF), ska bedriva arbete mot hållbart företagande är inte självklart. Ofta förbises dessa företag då de hamnar i skuggan av de stora multinationella organisationerna. LÄS MER

  4. 4. Att leda i en komplex miljö med Competing Values Framework : En studie av ledarroller i den svenska fastighetsmäklarbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Alessandro Schillaci; Artur ter Harkel; [2022]
    Nyckelord :Leadership; Real estate agents; Competing Values Framework; Paradoxical leadership; Behavioral complexity.; Ledarskap; Fastighetsmäklare; Competing Values Framework; Paradoxalt ledarskap; Beteendemässig komplexitet;

    Sammanfattning : Titel: Att leda i en komplex miljö med Competing Values Framework. En studie av ledarroller i den svenska fastighetsmäklarbranschen. Nivå: Kandidatexamen i företagsekonomi Författare: Artur ter Harkel, Alessandro Schillaci Handledare: Dr. LÄS MER

  5. 5. Riskhantering och dess utmaningar i små- och medelstora företag inom livsmedelsbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Matilda Dahlgren; Linn Finnander; [2021]
    Nyckelord :Risk; Riskhantering; Livsmedelsbranschen; Livsmedelskedjan; SME-företag; Utmaningar; Påverkande faktorer; Riskanalysverktyg; Standarder; Informell- och formell riskhantering.;

    Sammanfattning : Efterfrågan på livsmedel har ökat i Sverige såväl som globalt i takt med att vi blir allt fler människor på jorden. Inom livsmedelsbranschen finns flertalet riskmoment som företag är i behov att ta hänsyn till, för att kunna verka på ett konkurrenskraftigt sätt. LÄS MER