Sökning: "Företagskultur"

Visar resultat 1 - 5 av 442 uppsatser innehållade ordet Företagskultur.

  1. 1. Organisatoriska aktiviteter som upprätthåller organisationskultur - En kvalitativ studie om organisationskultur i ett äldre företag med starkt varumärke

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Ericsson; Mikaela Sjöholm; [2020-02-13]
    Nyckelord :Organisationskultur; artefakter; värderingar; ledarskap;

    Sammanfattning : Organisationskultur har under de senaste decennierna blivit ett alltmer relevantforskningsområde, då man sett att det bland annat kan påverka effektiviteten på företag samtutgöra en konkurrensfördel. Företagets varumärke och hur länge företaget existerat kan även detha betydelse för den rådande organisationskulturen. LÄS MER

  2. 2. Employer branding i praktiken och dess påverkan på företagskultur

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mathias Börtin; Martin Ericsson; [2020-02-13]
    Nyckelord :Employer branding; företagskultur; mätning; kontroll; social identifikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur organisationer använder employer branding i praktiken och isynnerhet hur detta praktiska arbete påverkar kulturen i organisationerna. Fyra olika organisationer har studerats, Tullverket, Västra Götalandsregionen, Oddwork och Polestar. LÄS MER

  3. 3. ”Stick i stäv med värdeorden” : En kvalitativ fallstudie om internkommunikation kopplat till värdeord

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emelie Abramsson; Emma Ottenström; [2020]
    Nyckelord :core values; organizational culture; internal communication; communication channels; värdeord; organisationskultur; internkommunikation; kommunikationskanaler;

    Sammanfattning : Det har under flera århundranden pågått en process där människors arbetsplikt har ersatts av en efterfrågan av balans, meningsfullhet och kvalitet för individen på arbetet. Denna förändring har motiverat organisationer att utveckla sitt arbetsgivarvarumärke, då ”starka varumärken får sin kraft inifrån” (Parment, Dyhre & Lutz, 2017, s. LÄS MER

  4. 4. Att leva IKEAs värderingar : En fallstudie om hur kultur och värderingar präglar det vardagliga arbetet och formar arbetsgivarvänliga identiteter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen; Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Louise Bales; Meline Rostomyan; [2020]
    Nyckelord :Organisationskultur; värderingar; identitet; normativ styrning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka i vilken utsträckning IKEAs vision och värderingar präglar medarbetarnas arbete och hur företagskulturen i sin tur påverkar medarbetarnas identiteter. En fallstudie har genomförts där data samlades in genom semistrukturerade intervjuer, diverse dokument och observation. LÄS MER

  5. 5. KONTORET FÖR ALLA - En kvalitativ studie om företagskultur och nyttjande av aktivitetsbaserade kontor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Anna Bjellheim; Karin Forsmark; [2019-08-20]
    Nyckelord :aktivitetsbaserat kontor; formell företagskultur; informell företagskultur; nyttjande;

    Sammanfattning : Many employers today choose to implement Activity Based Workplaces (ABWs) with theintention to promote productivity, innovation and effectiveness. The idea of implementing anABW is to have workspaces adapted to different kinds of work activities. As the office conceptchanges, the employees’ behavior patterns are also expected to change. LÄS MER