Sökning: "Förintelsen historiebruk"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Förintelsen historiebruk.
1. Att förmedla det som aldrig fick ske : Fem lärares reflektioner om folkmordet i Srebrenica.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The genocide in Srebrenica is described as "UN's darkest hour" and is the largest genocide in modern time after the Holocaust. 2020 marks the 25th year anniversary since the genocide took place in Srebrenica. LÄS MER
2. Förintelsen i grundskolans läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The aim with this research is to investigate how Primary school textbooks present and describe the Holocaust. The purpose of looking at how the Holocaust is portrayed in Swedish school textbooks gives us a perspective and knowledge that can be useful in our own profession as teachers. LÄS MER
3. Att äga Förintelsen : En studie i hur Förintelsens historia brukas i debatten om Förintelsemuseet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : To own the Holocaust The aim of this study has been to summarise and analyse the use of history in the debate surrounding the building of a swedish Holocaust memorial museum. Material used in the study included consultations of SOU 2020:21 from various authorities/agencies and NGO´s, editorials and debate articles from Sweden's leading newspapers and motions and written questions written by members of the swedish parliament. LÄS MER
4. Lögner utan pardon: En undersökning av hur Nordfront brukar historien om Förintelsen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historiska institutionen; Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur bruket av historia kan ta sin form beroende på vilken historia som brukas och av vem som brukar den. Förintelseförnekelse är ett kontroversiellt att bruka historien på. Alla människor som har gått i svensk skola har någon gång hört om Förintelsen och dess konsekvenser. LÄS MER
5. Spelfilm i historieundervisning : En studie om historiemedvetande, historiebruk och källkritik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna uppsats åsyftar att utreda huruvida två spelfilmer, Schindler’s List och La vita é Bella kan ageraundervisningsmaterial för årskurs nio på grundskolan utifrån tre teoretiska begrepp som starkt betonas iLGR11, nämligen historiemedvetande, historiebruk samt källkritik. Det medvetna valet att behandla tematFörintelsen baseras på dess relevans i kursplanens centrala innehåll. LÄS MER