Sökning: "Förkroppsligad kognition"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Förkroppsligad kognition.

  1. 1. Heat of the moment : En jämförande fältundersökning inom tjänståterställning och förkroppsligad kognition

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Angelica Carlsson; Lovisa Hjorth; [2023]
    Nyckelord :Service recovery; service failure; justice theory; emotional responses; embodied cognition; EDA electrodermal activity ; Tjänståterställning; servicefel; rättviseteori; emotionella reaktioner; förkroppsligad kognition; EDA elektrodermal aktivitet ;

    Sammanfattning : Inom forskningsområdet tjänståterställning arbetar forskare och företag med att identifiera servicefel samt hitta effektiva sätt att lösa kunders problem. Trots detta skapar klagomålshantering problem för företag och det finns många utvecklingsmöjligheter. LÄS MER

  2. 2. Programmering inom matematikämnet : Hur och när använder eleverna kroppen som verktyg när de programmerar en robot

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Lärandepraktiker i och utanför skolan (LPS)

    Författare :Alma Bragde; [2023]
    Nyckelord :Programmering; förkroppsligad kognition; matematik; kroppen som verktyg.;

    Sammanfattning : När eleverna möter undervisning som grundar sig i teorin förkroppsligad kognition kan elevernas engagemang öka samt att deras resultat kan förbättras genom att de får använda kroppen. Eleverna kan använda kroppen på flera olika sätt vid programmeringsundervisning, exempelvis när eleverna programmerar en robot, då eleverna får använda kroppen för att få syn på vridningar och hur roboten ska ta sig fram. LÄS MER

  3. 3. ”Sitter det i kroppen, så sitter det i huvudet” : En kvalitativ studie om hur fem lärare beskriver att de arbetar med rörelseintegrerad engelskundervisning i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fredriksson Elin; [2022]
    Nyckelord :embodied learning; embodied cognition; the English subject; movement-based methods; grades 4-6; förkroppsligat lärande; förkroppsligad kognition; engelskämnet; rörelseintegrerade arbetssätt; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Skolan ska eftersträva att alla elever erfar daglig fysisk aktivitet under hela skoldagen, vilket ställer krav på samtliga lärare inom skolans verksamhet. Syftet med studien är därför att bidra med kunskap om vilka olika arbetssätt och uppfattningar lärare har om rörelseintegrerad undervisning i engelskämnet, samt vilka resultat de uppfattar sig uppnå med metoden. LÄS MER

  4. 4. Penna eller tangentbord i tyskundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Löfman; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I detta arbete analyserar jag resultatet av en undersökning riktad till en grupp gymnasieelever i tyska. Den handlar om elevernas erfarenheter och upplevelser av att i tyskundervisningen skriva för hand respektive på tangentbord. LÄS MER

  5. 5. Att känna historien : - ett skapande av intresseväckande ingångar för barn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Lovisa Danielsson; [2021]
    Nyckelord :haptic; embodied cognition; senses; exhibition; exhibition design; experience; haptisk; förkroppsligad kognition; sinnen; utställning; utställningsdesign; upplevelse;

    Sammanfattning : Touching history – to create interesting entrances is a thesis in the field of information design focusing on spatial design. Many museum experiences have been characterized by the gaze. Different barriers in forms of showcases, ropes and exhortations have made the visitor into an observer. LÄS MER