Sökning: "Förlags- och bokmarknadskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Förlags- och bokmarknadskunskap.

  1. 1. Recensera och värdera : en undersökning av hur författarens första och andra verk recenseras i svensk dagspress

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Linnea Möller; Hanna Åberg; [2019]
    Nyckelord :Litteraturkritik; litterära värden; debutanter; recensioner; dagspress; värdebegrepp; stil- och formvärden; kunskapsvärden; emotionella värden; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen avser att undersöka hur en författares första och andra verk värderas i dagspress. Detta görs genom en jämförande kvalitativ undersökning av 54 recensioner från sex svenska dagstidningar: Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan och Göteborgs-Posten. LÄS MER

  2. 2. Kampen om uppmärksamhet : en undersökning av Albert Bonniers och Norstedts marknadsföringsaktiviteter på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Terese Bengtsson Hedendahl; [2018]
    Nyckelord :Marknadsföring; Facebook; Instagram; Norstedts; Albert Bonniers: förlag; publisher; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Marketing in the publishing industry is not a new phenomenon, but over the last ten years it has gotten a more central role within publishing. Technology has created new possibilities, but also changed our media habits. These changes have brought on a new kind of marketing. LÄS MER

  3. 3. Djävulen bor i detaljsidan : en analys av Storytels ljudboksförpackningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Roger von Bonsdorff; [2018]
    Nyckelord :Ljudbok; bokförpackning; paratexter; Storytel; streamingtjänster; förlag; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur böcker presenteras i tjänster för ljudboksstreaming. Detta genom att fokusera på vad som utgör och vilka element som ingår i ljudbokens förpackning och omslag. Materialet består av 20 ljudbokstitlar på streamingtjänsten Storytel. Dessa har erhållit Stora Ljudbokspriset 2018. LÄS MER

  4. 4. Är sick-lit en genre? : en analys av paratexter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Michaela Jeppesen; [2018]
    Nyckelord :genre; sick-lit; young adult; paratexter; genreanspelningar; omslag; Squires; marknadsföring; publishing; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att granska sick-lit och dess funktion på bokmarknaden genom att undersöka marknadsföringen av böcker som kan benämnas som sick-lit. Detta görs främst genom en analys av paketeringen av bästsäljande verk inom Young Adult (YA) och crossover. LÄS MER

  5. 5. Ett symboliskt krig? Yttrandefrihet och moraliskt ansvar på bokmarknaden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Rebecca Dannerhäll; [2018]
    Nyckelord :Freedom of speech; Bokmässan; Nya Tider; capital theory; gatekeeper; responsibility; yttrandefrihet; Simon Schuster; kapitalteori; grindvakt; ansvar; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Två av de senaste stora mediedreven på bokmarknaden i Sverige och i USA hade båda centrala frågor rörande yttrandefrihet och ett företags moraliska ansvar gällande vad som publiceras och därmed ges en plattform. Dessa två mediedrev var att den s.k. LÄS MER