Sökning: "Förmågor matematik problemlösning"

Visar resultat 11 - 15 av 96 uppsatser innehållade orden Förmågor matematik problemlösning.

  1. 11. Fem förmågor i matematik - En intervjustudie om planering, undervisning och bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Bushra Farance; [2022-03-22]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I både forskning och läroplanen framgår att det finns fem matematiska förmågor som är viktiga i relation till matematiklärande; begrepp, metod, resonemang, kommunikation och problemlösning. Dessa förmågor ses som betydelsefulla och grundläggande för matematikämnet och matematikundervisningen i Sverige ska syfta till att utveckla dessa förmågor hos elever. LÄS MER

  2. 12. Språk och språkförståelse i andraspråkselevers matematiska problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Agnieszka Wegemo; [2022]
    Nyckelord :andraspråkselever; matematisk problemlösning; matematiska problem; matematikspråk; språkförståelse;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har sin utgångspunkt i behovet att kunna skapa lärandemiljöer som möjliggör utveckling av matematiska förmågor för alla elever oavsett deras förutsättningar. Undersökningen begränsades till andraspråkselever och deras arbete med matematisk problemlösning. LÄS MER

  3. 13. Problemlösning i matematik för andraspråkselever i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Besarta Qerimi; Kelpa Nawroz; [2022]
    Nyckelord :Andraspråkselever; matematik; problemlösning; språkutvecklande arbetssätt; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och problematisera hur problemlösning i matematik kan kopplas till andraspråkselevers språkutveckling samt hur problemlösning i matematiken ska kunna utformas för att stötta andraspråkselever. Till denna studie användes en systematisk litteraturstudie där undersökningar gjordes av forskning under begränsat tidsintervall kring problemlösning och andraspråkstalande elever. LÄS MER

  4. 14. STEAM-undervisning : En allmän litteraturstudie om vad ämnet Art tillför STEAM-undervisning och på vilket sätt det kan gynna elevers lärande

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Frida Skagerström Olsson; [2022]
    Nyckelord :STEAM-undervisning; estetiska uttryckssätt; tvärvetenskaplig; divergent och konvergent tänkande; lärprocess;

    Sammanfattning : Utbildningsforskare i början av 2000-talet uttryckte ett behov av tvärvetenskaplig undervisning för att stärka elevers begreppsförmåga och öka deras intresse för naturvetenskapliga ämnen samt matematik. Diskussionen inkluderade ämnen som Science, Technology, Engeneering and Mathematics (STEM). LÄS MER

  5. 15. Stereotyper inom skolmatematiken : En kvalitativ studie om gymnasieelevers syn på olikastereotyper kring ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elvira Andersson; [2022]
    Nyckelord :Stereotyper; matematik; förmågor;

    Sammanfattning : Skolmatematiken är ett ämne som länge haft negativa associationer och stereotyper kopplade till sig. Förutom det har matematiken i skolan också många negativa känslor relaterade till sig där matematikångest blivit ett allmänt känt begrepp. LÄS MER