Sökning: "Förpackningsdesign"

Visar resultat 16 - 20 av 114 uppsatser innehållade ordet Förpackningsdesign.

  1. 16. Starkare tillsammans? : En undersökning av gruppattraktionseffekt på förpackningsdesign

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Matilda Thorwaldsson; [2023]
    Nyckelord :Cheerleader effect; graphic design; group attractiveness; packaging design; shelf impact; visual perception;

    Sammanfattning : The cheerleader effect refers to the phenomenon that individual faces are experienced to be more attractive when presented in a group than when presented alone. The cause of this is thought to be the way the human brain stores information and summarizes individual faces of the group into an average face which in turn is perceived as more attractive than the individual face would be if examined alone. LÄS MER

  2. 17. Att kommunicera funktion med design : En studie om Grön marknadsföring, utifrån ett Design- och Konsumentperspektiv inom dryckesbranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Dilan Lotfi; Charlotta Stamblock; [2022]
    Nyckelord :Green marketing; Corporate image; Consumer behavior; Packaging design and Sustainability; Grön marknadsföring; Företagsimage; Konsumentbeteende; Förpackningsdesign och Hållbarhet;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har intresset för hållbarhet ökat avsevärt, där miljömedvetna produkter efterfrågas allt mer i samhället. Då ett socialt ansvar har vuxit fram hos konsumenterna behöver även marknaden anpassa sig till denna efterfrågan. LÄS MER

  3. 18. Interaktiv förpackningsdesign: Grafisk formgivning av K-pop album och dess inflytande på konsumentbeteende : Hur kan formgivningen av K-pop album och relaterad merch påverka konsumentbeteende?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sana Adilnor; [2022]
    Nyckelord :kpop; identity-making; fandom; consumer behavior; parasocialism; kpop album; kpop merch; artist memorabilia; fan culture; collecting merch; participatory culture; idol consumption; korean popular culture; hallyu; k-pop; k-pop album; graphic design; south korea; photocard; unboxing; packaging design; k-pop merchandise; kpop; identitetsskapande; fandom; konsumentbeteende; parasocialism; kpop album; kpop merch; kändismemorabilia; fankultur; merchsamlande; deltagarstyrd kultur; participatorisk kultur; idolkonsumtion; koreansk populärkultur; sydkorea; k-pop; k-pop album; fotokort; unboxing; hallyu; förpackningsdesign;

    Sammanfattning : With the rise of Hallyu, or the global export of Korean culture also commonly known as ‘The Korean Wave’, South Korea has become a big trendsetter in recent years: whether it be within fashion and K-Beauty skincare or Korean movies and drama series, to Korean popular music, also known under the umbrella term K-pop. What these categories have in common are their strong ties to visual aesthetics and K-pop is known for its very colourful and maximalist design, which is also a key characteristic to why K-pop as a phenomenon has been particularly attractive and has managed to captivate fans all over the world. LÄS MER

  4. 19. Ett hållbart alternativ till dagens snusdosor av plast

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Sanna Cham; [2022]
    Nyckelord :Förpackningsdesign; Affordance; Snusdosor; Materialdriven design; Bioplast; Cellulosamaterial;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har, i samarbete med snustillverkaren Skruf, gått ut på att hitta en alternativ och mer hållbar lösning till dagens snusdosor av plast. För att uppfylla syftet har en designprocess genomförts som beskrivs senare  i rapporten  där en en stor del av arbetet handlat om informationsinsamling genom litteraturstudier för att konkretisera problematiken med engångsförpackningar av plast. LÄS MER

  5. 20. "Precis som vanlig köttfärs" : En kvalitativ diskursanalys av förpackningsdesign och marknadsföring av två svenskproducerade köttalternativ.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Vilma Dahlman; [2022]
    Nyckelord :Marketing; storytelling; meat alternative; novel food; food packaging design; sustainability; Swedishness;

    Sammanfattning : The food we eat has a big impact on the environment, and the global food chain is estimated to make up one third of all global emissions. In the future we will need to decrease the climate impact our food consumption has on the planet and therefore we must adjust to novel foods with a lower CO2-footprint. LÄS MER