Sökning: "Förskola* Linda Palla*"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Förskola* Linda Palla*.

  1. 1. Didaktiska motvindar i förskollärarens ledarskap : En kvalitativ studie gällande förskolläraresundervisningsansvar och ledarroll i arbetslaget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Svensson; Jessica Wallerstein; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Undervisning; Ledarskap; Ledarroll; Ansvar; Förutsättningar; Möjligheter; Utmaningar; Didaktik; Didaktisk grund; Didaktiska nivåer; Didaktiska komponenter; Didaktisk stämmor;

    Sammanfattning : Förskollärares ansvar är att leda undervisningen i riktning mot målområdena i förskolans läroplan, under genomförandet och vid planeringen av undervisningen (Skolverket 2018). Studiens intention är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar tillsammans om sina didaktiska möjligheter som handlar om att reflektera och utveckla den undervisning som sker. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares tankar om inkludering : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Suko; Blerina Rexhepi; [2022]
    Nyckelord :En förskola för alla; inkludering; inkluderande förhållningssätt; kompetens; relation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares tankar om inkludering i förskolan. Vi vill belysa förskollärares upplevelser av för- och nackdelar med ett inkluderande förhållningssätt. LÄS MER

  3. 3. "Näpp, jag brukar göra så här" : Barns subjektskapande påverkas av vad som sägs och görs samt av rådande normer i påklädnadssituationen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Christoffersson; Therése Hansson Hansson; [2022]
    Nyckelord :Children; preschool; preschool teacher; control; positioning; clothing; subject creation; hall; everyday routine; Barn; förskola; förskollärare; makt; positionering; påklädnad; relationer; subjektskapande; tambur; vardaglig rutin;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om att studera positioneringar mellan barn och vuxna och mellan barn-barn som utspelas i förskolans tambur vid påklädning och hur detta påverkar barns subjektskapande. Studien fokuserar även på vilket sätt atmosfären och de rådande normerna i tamburen påverkar barns subjektskapande. LÄS MER

  4. 4. ’’De kan väl annars vara att de vill bestämma, men det är ju inte samma sak som att ha inflytande’’ : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på arbetet med inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sophia Börjesson; Elin Englund; [2021]
    Nyckelord :Inflytande; förskola; makt och delaktighet.;

    Sammanfattning : I denna studie vill vi synliggöra förskollärares syn på arbetet med barns inflytande i förskolan och hur de resonerar kring begreppet inflytande. I den nya läroplanen, Lpfö 18, betonas det vara ett mål att säkerställa barns inflytande i förskolan – till skillnad från tidigare läroplaner där arbetet med inflytande har varit ett strävansmål. LÄS MER

  5. 5. “Vi har inte det behovet just nu men möjligheten finns om det kommer något barn”. - en diskursanalytiskt inspirerad studie om användandet av normbrytande böcker på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Åström; [2019]
    Nyckelord :Discourse Analysis; Norm; Norm breaking; Kindergarten;

    Sammanfattning : There are many ways to approach difficult subjects with children in preschool and the main focus in this thesis lays in the work with children and books. The purpose of the work has been to investigate the way teachers work with subjects that break the norm within books together with children in kindergarten. LÄS MER