Sökning: "Förskola färg"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Förskola färg.
1. Förskolans rumsliga miljö : En studie utifrån färgens betydelse för barn i ett rumsligt perspektiv på förskolan
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Färger som vi omges av påverkar oss i det vardagliga livet. Vi reagerar olika på färger som finns i ett rum utifrån färgens intensitet, textur och hur ljuset faller in. Däremot är färgen likaså ett subjektivt fenomen som förankras till våra preferenser och känslor. LÄS MER
2. Hur begreppet ”enkla kemiska processer” tolkas i förskolan : En intervjustudie med förskollärare och barnskötare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskapen om vilken innebörd läroplansbegreppet ”enkla kemiska processer” fått i förskolans naturvetenskapliga undervisning. Empirin samlades in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer av förskolepersonal, fördelat på sex förskollärare och fyra barnskötare. LÄS MER
3. "Jag kommer att leka med den för att den är blå iallafall..." : En studie om barns val av leksaker utifrån ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studien har genomförts för att undersöka hur barn väljer leksaker, om det är färg, utseende eller funktion som har en betydande roll i deras val av leksaker. Studien är relevant i tiden då vi lever i ett samhälle som till stor del är uppdelat utifrån könsstereotypa mönster. Tidigare forskning nämner barns olika färgval. LÄS MER
4. Den fysiska miljöns påverkan på barns lek ur pedagogens perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare som är verksamma i nybyggda arkitektritade förskolor anser att den fysiska miljön påverkar barnens lek. Syfte är att skapa större kunskap om hur den fysiska miljön i förskolan fungerar som en plats för lek. LÄS MER
5. "Kan det bli färg?" : En kvalitativ studie om hur pedagoger möjliggör och begränsar för barns inflytande i förskolans planerade aktiviteter.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur pedagoger möjliggör eller begränsar för barns inflytande under förskolans planerade aktiviteter och hur barnen tar initiativ till att få inflytande. Vi gjorde observationer av pågående, planerade aktiviteter på en förskola som vi sedan bearbetade genom att tematiskt analysera våra utdrag. LÄS MER