Sökning: "Förskola identitetsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Förskola identitetsskapande.

  1. 1. Betydelsen av språket för barnet i förskolans kartläggningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Hansen; Tina Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Diskursanalys; Extra anpassningar; Förskola; Kartläggning.;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Kartläggning av lärmiljön är det första steget att förhålla sig till när det framkommer svårigheter för ett barn i förskolan. Kartläggningen ligger sedan till grund för insättning av extra anpassningar och upprättning av en eventuell handlingsplan. LÄS MER

  2. 2. Etnisk inkludering i förskolan : en flerforskningsstudie om förskolansmiljöer och mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Sandberg; Linnéa Karlsson; [2023]
    Nyckelord :etnicitet; kultur; mångfald; förskola; identitet; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken grad andra etniciteter än den svenska inkluderas och representeras i förskolans miljöer samt fånga upp pedagogers resonemang kring hur man arbetar med etnisk inkludering i förskolans praktik och organisation. Studien är en flermetodsforskning där vi har använt oss av enkäter i pappersform och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Skapa en arena för gemenskap : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares strategier för barns inkludering i den sociala gemenskapen på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Emelie Klinth; Clara Hansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; social gemenskap; inkludering; strategier; arbetsmetoder; förhållningssätt; barns perspektiv; barnperspektiv; intervju;

    Sammanfattning : Bakgrund:Pedagogers ledarskap är viktigt i arbetet med att barn ska känna sig inkluderade i den sociala gemenskapen och i barns identitetsskapande. Barnen ska under sin förskolevistelse ges möjlighet till att känna trygghet, utvecklas och samspela tillsammans med andra vilket är något som både Läroplan för förskolan (Lpfö18, 2018) och Skollagen (SFS 2010:800) lyfter. LÄS MER

  4. 4. Det här är jag, här hör jag hemma : De samiska förskolornas roll för barns språkanvändning, kulturtillhörighet och identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Saga Sunna; Malin Hedman; [2022]
    Nyckelord :samisk förskola; samiskt språk; samiska språkvarieteter; samisk kultur; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att tolka och förstå utvalda pedagogers arbete med det samiska språket och den samiska kulturen på samiska förskolor eller samiskt inriktade avdelningar inom förvaltningskommuner. Den första forskningsfrågan utgår från pedagogernas beskrivning av deras arbete med det samiska språket och den samiska kulturen, den andra frågeställningen handlar om vilka resurser, stöd och utmaningar pedagogerna möter i utformandet av denna undervisning. LÄS MER

  5. 5. Bland hjältar och hjältinnor : En studie av könsnormativitet i bilderböcker för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Malin Lunderquist; Lisa Alexandersson; [2022]
    Nyckelord :bilderböcker; förskola; genusteori; kön; normer; normkritik; performativitet; queerteori;

    Sammanfattning : Utifrån vår erfarenhet råder det en övervägande könsnormativitet i den litteratur som riktar sig till barn och som används i förskolans verksamhet. Forskning visar att litteraturen i förskolan bland annat fungerar som ett verktyg i barns identitetsskapande och att förskollärare via litteraturen reproducerar normer inför barnen. LÄS MER