Sökning: "Förskola läs och skriv"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Förskola läs och skriv.

  1. 1. I en värld av bokstäver : undervisning inom tidig litteracitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jolanta Zminkowska; [2023]
    Nyckelord :tidig litteracitet; early literacy; skrivutveckling; läsutveckling; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Inledning Kommunikation är en viktig del av det sociala samspelet. Att kunna hantera skriven text, både som konsument – genom läsning och producent – genom skrivning, ger oss möjlighet att ta till sig ny kunskap och utföra rättigheter som varje enskild människa har i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  2. 2. Lässvårigheter som ett resultat av bristande läsutveckling och motivation : En litteraturstudie om lässvårigheter i de yngre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Tove Ojala; Rebecca Levinsson Sjögren; [2016]
    Nyckelord :Lässvårigheter; läsutveckling; motivation; fonologisk medvetenhet; sociala faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att granska vad forskning säger om lässvårigheter hos elever i de yngre åldrarna. Vad beror lässvårigheter på och vad kan det leda till hos eleven? Vilka metoder finns för att förebygga och åtgärda lässvårigheter? Detta examensarbete är en litteraturstudie där vetenskapliga publikationer analyserats. LÄS MER

  3. 3. Den förberedande läs- och skrivinlärningen i förskola och förskoleklass : en undersökning med fokus på pedagogers uppfattningar

    M1-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Persson; Lina Göthlin; [2011]
    Nyckelord :Förberedande läs- och skriv; läs; skriv; svenska; läsinlärning; skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur pedagoger uppfattar sitt arbete med den förberedande läs- och skrivinlärningen. Syftet är också att undersöka hur detta kan ställas i relation till sådant som kan tänkas påverka dessa uppfattningar (till exempel hur pedagoger ser på lärande och hur de förhåller sig till läroplanerna). LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling, läs- och skrivinlärning i förskolan - en studie om hur olika verksamheter hanterar detta ämne.

    C-uppsats,

    Författare :Ann Styrmark; Rozana Rodrigues Da Silva; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med den här undersökningen är att ta reda på hur man inom förskolans verksamheter arbetar med språk,läs- och skrivinlärning i Sverige. I vår inriktning har vi läst mycket litteratur som tar upp dessa ämnen. LÄS MER

  5. 5. Fiveyearolds language ability : Relations between language ability and interplayibility

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emilia Frendegard; Jenny Gustafsson; [2008]
    Nyckelord :Språkförmåga; kommunikation; samspel; uttalssvårigheter; förskola; femåring;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka femåringars språkliga förmåga, samspels- och kommunikationsförmåga, samt att ta reda på om det förekommer några samband mellan dessa aspekter. Vi har under vår utbildning på HLK läst en kurs som heter ”Läs- skriv- och matematikutveckling” och denna behandlar främst utvecklingen hos barn från sex år och uppåt. LÄS MER