Sökning: "Förskola matematik metoder"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden Förskola matematik metoder.

  1. 11. Matematik i förskolan : En studie om hur pedagoger upptäcker och synliggör barns matematik i förskolan.

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Lena Johnsson; Anna-Karin Gunnarsson; [2014]
    Nyckelord :Förskola; matematik; barn; matematisk förståelse; pedagogens arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur pedagogerna upptäcker och synliggör barnens matematik på förskolorna. Tre förskolor och sex pedagoger deltog i intervjuer och observationer. Förskolorna valdes utifrån ett bekvämlighetsurval och ligger i våra närområden. Vi observerade och intervjuade vid olika tillfällen. LÄS MER

  2. 12. Matematik genom estetiska lärprocesser : En fallstudie om hur pedagoger arbetar med matematik på en Reggio Emilia förskola

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Anna Landin; Karina Håkansson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Det här arbetet grundar sig på en fallstudie utförd på en Reggio Emilia inspirerad förskola. Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger arbetar med matematik genom estetiska lärprocesser inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi. LÄS MER

  3. 13. Matematik i förskolan : Att arbeta med matematik och att synliggöra matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Alena Gracanlic; [2012]
    Nyckelord :barn; dokumentation; förhållningssätt; förskola; lärare; matematik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om matematik i förskolan, hur man arbetar med matematik och hur man arbetar med att synliggöra matematik i förskolan. Syftet med arbetet är att ta reda på hur lärare i förskolan arbetar med matematiken och hur de synliggör den för barnen. LÄS MER

  4. 14. Musikutövande i förskolan : hur kan förskolan främja barns utveckling genom att arbeta med musik?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Erik Palmér; [2012]
    Nyckelord :Musik; förskola; engagemang; utveckling; livslångt lärande;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av aktuell forskning som visar att svenska barn uppvisar sämre resultat i skolarbetet jämfört med barn från andra länder inom olika ämnen, som svenska och matematik, vill jag undersöka hur musik används i förskolan samt vilka egenskaper barn kan utveckla genom musik. Används musiken rätt kan det ge goda resultat inom andra ämnen. LÄS MER

  5. 15. Matematik i förskolan och förskoleklassen – likheter och skillnader En studie om hur ett antal lärare i förskolan och förskoleklassen arbetar med matematiken och barns tidiga taluppfattning

    C-uppsats,

    Författare :Fazila Dizdarevic; [2011]
    Nyckelord :matematik; grundläggande taluppfattning; förskola; ;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur lärare i förskolan och förskoleklassen arbetar med matematik och barns tidigataluppfattning. Syftet har varit att synliggöra likheter och skillnader i hur ett antal lärare beskriver sitt arbetssätt iförskolan och förskoleklassen gällande matematik och barns tidiga taluppfattning. LÄS MER