Sökning: "Förskola matematik metoder"
Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden Förskola matematik metoder.
6. När matematik blir ännu roligare - en barnbok om Fläcken : Ett utarbetat material som stödjer matematikundervisningen i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Det är inte ovanligt att förskollärare har en pessimistisk inställning till och känner en osäkerhet inför matematikämnet samtidigt som barns kunskaper i matematik har blivit allt sämre. Det krävs en förändring för att barn ska få möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper inom ämnet. LÄS MER
7. Matematik i förskolan : Pedagogers synliggörande av matematik i sandlådan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur pedagogerna synliggör matematiken genom lek i sandlådan tillsammans med barnen. Två metoder har valts för att kunna undersöka detta vilka är ostrukturerade observationer och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
8. Barns matematiska aktiviteter vid användningen av surfplattan i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa barns matematiska aktiviteter vid användningen av surfplattan i förskolan och vilka möjligheter till lärande som skapas. Frågeställningarna i studien fokuserar på vilka matematiska aktiviteter barnen deltar i vid användningen av surfplattan i förskolan, hur barnen deltar i matematiska aktiviteter, vilket lärande som möjliggörs och vilka didaktiska val förskolläraren gör för att uppmuntra barnen att delta i matematiska aktiviteter. LÄS MER
9. "Matematiken är med hela dagen" : En studie om hur förskollärare arbetar didaktiskt med matematik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar didaktiskt med matematik i förskolan, vi ville med studien undersöka vilka metoder och vid vilka situationer det matematiska lärandet sker för barnen. samtVi vill även att få en ökadkunskap omfatt i vad förskollärare har för förhållningssätt till matematik i förskolan. LÄS MER
10. Lekens betydelse för lärandet av matematik i förskolan : Pedagogers syn på vilken betydelse lek har för barns tidiga matematiska utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fem pedagoger i en utvald förskola arbetar med lek och matematik, samt hur pedagogerna anser att förskolans verksamhet påverkar barnens matematiska lärande nu och i framtiden. De metoder som jag använt mig av är att söka relevant forskning och litteratur som behandlar ämnet. LÄS MER