Sökning: "Förskola matematik metoder"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden Förskola matematik metoder.

  1. 6. När matematik blir ännu roligare - en barnbok om Fläcken : Ett utarbetat material som stödjer matematikundervisningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Lagerhall; Josefin Sjölund Larsson; [2016]
    Nyckelord :arbetsmaterial; barnbok; Bishop; förskola; lärarhandledning; matematik;

    Sammanfattning : Det är inte ovanligt att förskollärare har en pessimistisk inställning till och känner en osäkerhet inför matematikämnet samtidigt som barns kunskaper i matematik har blivit allt sämre. Det krävs en förändring för att barn ska få möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper inom ämnet. LÄS MER

  2. 7. Matematik i förskolan : Pedagogers synliggörande av matematik i sandlådan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Frida Andersson; [2015]
    Nyckelord :preschool; mathematic; preschool teacher; play; sandbox; förskola; matematik; förskollärare; lek; sandlåda;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur pedagogerna synliggör matematiken genom lek i sandlådan tillsammans med barnen. Två metoder har valts för att kunna undersöka detta vilka är ostrukturerade observationer och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 8. Barns matematiska aktiviteter vid användningen av surfplattan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Moberg; [2015]
    Nyckelord :förskola; IKT; matematik; matematiska aktiviteter; surfplattor;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa barns matematiska aktiviteter vid användningen av surfplattan i förskolan och vilka möjligheter till lärande som skapas. Frågeställningarna i studien fokuserar på vilka matematiska aktiviteter barnen deltar i vid användningen av surfplattan i förskolan, hur barnen deltar i matematiska aktiviteter, vilket lärande som möjliggörs och vilka didaktiska val förskolläraren gör för att uppmuntra barnen att delta i matematiska aktiviteter. LÄS MER

  4. 9. "Matematiken är med hela dagen" : En studie om hur förskollärare arbetar didaktiskt med matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Tarkka; Elin Pettersson; [2015]
    Nyckelord :didaktik; förhållningsätt; förskola; förskollärare; kunskap; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar didaktiskt med matematik i förskolan, vi ville med studien undersöka vilka metoder och vid vilka situationer det matematiska lärandet sker för barnen. samtVi vill även  att få en ökadkunskap omfatt i vad förskollärare har för förhållningssätt till matematik i förskolan. LÄS MER

  5. 10. Lekens betydelse för lärandet av matematik i förskolan : Pedagogers syn på vilken betydelse lek har för barns tidiga matematiska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Adolfi; [2014]
    Nyckelord :Play; mathematics; educators; preschool.; Lek; matematik; pedagoger; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fem pedagoger i en utvald förskola arbetar med lek och matematik, samt hur pedagogerna anser att förskolans verksamhet påverkar barnens matematiska lärande nu och i framtiden. De metoder som jag använt mig av är att söka relevant forskning och litteratur som behandlar ämnet. LÄS MER