Sökning: "Förskola regnbågsfamiljer"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Förskola regnbågsfamiljer.

  1. 1. Regnbågsfamiljer i förskolan : En kvalitativ studie om hur regnbågsfamiljer konstrueras i förskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Heli Kokkinen; [2020]
    Nyckelord :Heteronormativity; LGBTQ children; LGBTQ families; Norms; Preschool; Förskola; Heteronormativitet; Normer; Regnbågsbarn; Regnbågsfamiljer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare konstruerar regnbågsfamiljer i förskolans verksamhet och vilka normer om familj som träder fram ur förskollärares berättelser. Studien vilar på det socialkonstruktionistiska perspektivet där kvalitativa intervjuer genomförts för att besvara studiens syfte och forskningsfrågor. LÄS MER

  2. 2. Regnbågsfamiljer i förskolan : Syns de?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Bengtsson; Hanna Davidsson; [2020]
    Nyckelord :hbtq; regnbågsfamilj; heteronormativitet; inkludering; förskola; normer; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagogerna i förskolan beskriver att de arbetar med hbtq-relaterade frågor i barngruppen för att möta läroplanens krav på inkluderande arbetsmetoder. De frågeställningar som valts ut för att besvara studiens syfte är: Hur beskriver pedagogerna sina strategier i förskolan för att utmana heteronormativiteten? Vilka utmaningar och möjligheter kan uppstå i utbildningen med att inkludera alla familjer och barn i samhället, ur ett hbtq perspektiv? Studien presenterar en tillbakablick på hur hbtq personers förutsättningar och livsvillkor förändrats över tid. LÄS MER

  3. 3. Den HBTQ-certifierade förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sabine Fransila; Magnus Wallin; [2015]
    Nyckelord :Familjekonstellationer; Genus; HBTQ; HBTQ-certifiering; heteronormer; jämställdhet; kön; normer; normkritiskt arbete; tolerans;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om hur pedagoger i förskolan resonerar angående HBTQ-certifieringens eventuella plats i förskolan. Studien bygger på tankar från pedagoger vid en certifierad förskola och vid två icke certifierade förskolor som deltagit i fokusgrupper där pedagogerna diskuterat kring hur de tänker angående HBTQ-certifieringen i förskolan samt normkritiskt arbete och kunskapen inom HBTQ-frågor. LÄS MER

  4. 4. Alla är vi människor : Regnbågsföräldrars upplevelse av bemötande i förskola och samhälle

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jill Nielsen; Milena Bjerlin; [2013]
    Nyckelord :regnbågsfamiljer; queerteori; heteronormativitet; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur regnbågsföräldrar upplever att de blir bemötta i förskolan, samt deras upplevelser av att vara homosexuella i en heteronormativ förskole- och samhällsmiljö. Trots att det idag finns lagar som reglerar alla människors rätt att leva med och älska vem man vill finns det i samhället fortfarande många hinder att ta sig igenom för dessa familjer. LÄS MER

  5. 5. "Vi har inga sådana familjer här" : Normer, värderingar och pedagogers förhållningssätt gentemot regnbågsfamiljer i förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Bodil Bengtsson; Angela Jonsson; [2012]
    Nyckelord :förhållningssätt; hbt-certifierad förskola; heteronormativiteten; regnbågsfamiljer; samkönade vårdnadshavare;

    Sammanfattning : En kvalitativt inriktad intervjustudie som ämnar till att belysa olika pedagogers förhållningssätt och bemötande av regnbågsfamiljer i förskolan utifrån de normer och värderingar som finns i samhället. Studien undersöker hur några pedagoger i förskolans verksamhet förhåller sig till familjer med samkönade vårdnadshavare, i studien även refererade till som regnbågsfamiljer, samt vilka metoder de använder sig av för att synliggöra begreppet familj i det dagliga arbetet med barnen. LÄS MER