Sökning: "Förskola undervisningsbegreppet"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden Förskola undervisningsbegreppet.

  1. 1. Undervisning i förskolan : En studie om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Hagel Andersson; [2024]
    Nyckelord :didactics; preschool; preschool teacher; equity; teaching; didaktik; förskola; förskollärare; likvärdighet; undervisning;

    Sammanfattning : Undervisning i förskolan har sedan det infördes i förskolans läroplan varit ett omdiskuterat begrepp och förskollärare har uttryckt oro för att förskolans tradition av att arbeta holistiskt med fokus på omsorg och lärande hotas i och med undervisningsbegreppets inträde i förskolan. Syftet med detta examensarbete är att med utgångspunkt i didaktisk teori och de didaktiska frågorna vad, när och hur bidra med kunskap om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares perspektiv på undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om hur undervisning kan utgå från barns erfarenheter och förskollärarens roll i barns lek ur ett Dewey perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Blomqvist; Amanda Åstrand; [2022]
    Nyckelord :Barns lek; Deweys perspektiv; Erfarenhet; Förskola; Förskollärares perspektiv; Förskollärares roll; Inquiry; Learning by doing; Lek; Undervisning; Utmaningar;

    Sammanfattning : Studiens intention är att bidra med en inblick i hur förskollärare talar om sin roll när de deltar i barnens lek och förskollärares perspektiv om hur undervisning kan utgå från barns erfarenheter. Detta då undervisningsbegreppet är nytt i läroplanen för förskolan (2018) samt att det genom Skolinspektionens (2017) rapporter framkommer att det finns en osäkerhet om begreppet undervisning bland förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Spontan undervisning i förskolan : en kvalitativ observationsstudie om den spontana undervisningens plats i förskolans praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnea Persson; Susanne Bauman; [2022]
    Nyckelord :Spontan undervisning; förskola; undervisning; lärande; förskollärare;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra hur förskollärarna använder spontan undervisning för att stötta barns lärande. Vi har i studien utgått ifrån det sociokulturella perspektivet med en kvalitativ ansats och observationer som metod. Vi har haft strukturerade observationer och varit deltagande observatörer. LÄS MER

  4. 4. ”Barnpassning och förvaring” som förskoleverksamhet : En intervjustudie av förskollärares och barnskötares uppfattning om undervisning i förskolan och pandemins påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Skörd; Oliwia Scuka; [2022]
    Nyckelord :Undervisning; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ intervjustudie; covid-19; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur införandet av undervisningsbegreppet i läroplanen för förskolan har påverkat verksamheten samt hur covid-19 pandemin påverkat verksamheten. Det sociokulturella perspektivet används för att förstå undervisningen och hur den planeras för samt bedrivs i förskolan. LÄS MER

  5. 5. När inget annat är planerat : En intervjustudie kring villkoren för barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Louise Tordelius; Cajsa Möller; [2022]
    Nyckelord :Barndom; fri lek; förskola; lek; undervisning;

    Sammanfattning : Studien har för avsikt och syfte att undersöka villkoren för den fria leken i en förskolekontext, då undervisningsbegreppet blivit mer framträdande i styrdokumenten och där leken framställs att användas i ett utbildningssyfte. Detta genom att ställa oss frågorna; vilket utrymme den fria leken ges, vilken innebörd den fria leken har utifrån förskollärarnas uppfattning och om det görs skillnad på den fria leken och annan verksamhet. LÄS MER