Sökning: "Förskolan barnböcker"

Visar resultat 21 - 25 av 112 uppsatser innehållade orden Förskolan barnböcker.

  1. 21. Skönlitteratur för barn i förskolan : En analys av genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefin Erlandsdotter; Linn Windelius; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskola; genus; könsfördelning; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Att ge alla barn rättvisa möjligheter för sin utveckling oberoende av kön är ett av målen i förskolan. Denna studie har undersökt hur genus gestaltas i barnböcker i förskoleverksamheten genom både en kvantitativ och en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  2. 22. Tjejers underrepresentation i barnböcker : En kvalitativ studie om genusmedvetenhet och arbete i förskolan

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nancy Oshana; Pauline Franzén; [2021]
    Nyckelord :genus; kön; Yvonne Hirdman; genussystem; dikotomi; hierarki; barnböcker; könsrepresentation; könsroller;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Ett arbete om barnlitteratur och genus i dagens samhälle : En barnbok om inkludering

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Linda Sturm Selin; Lena Torin; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; barnbokens betydelse; litteratur; inkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Enligt barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) som varit lag sedan januari 2020, ska alla barn behandlas lika i förskolan oavsett ras, hudfärg, kön, språk, religion, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom eller funktionsnedsättning. Alla som arbetar på förskolor bör ha kunskap om och visa respekt för att alla människor skall behandlas lika oavsett kön, etnicitet, eller klass. LÄS MER

  4. 24. Pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan : -i kombination med pedagogledda aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Blomgren; Ingela Viklund; [2021]
    Nyckelord :bilderbok; boksamtal; fakta; faktabok; fysikaliska fenomen; förskola; högläsning; kemiska processer; litteratur; naturvetenskap; praktisk aktivitet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan; i kombination med pedagogledda aktiviteter. Detta har vi gjort med hjälp av semistrukturerade intervjuer via de digitala plattformarna Zoom och Microsoft Teams. LÄS MER

  5. 25. Olika men ändå så lika? : En multimodal studie om hur etnicitet framställs ibarnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Saffa Lindholm; Tina Johnsen; [2021]
    Nyckelord :barnböcker; bokanalys; etnicitet; förskolan; interkulturellt; normer;

    Sammanfattning : I denna studie har vi gjort en kvalitativ analys av bilderböcker utifrån ett normkritiskt perspektiv. Syftet med den här uppsatsen var att undersöka hur människor framställs i barnböcker med ett särskilt fokus på etnicitet. Den metod vi använt oss av är en multimodal textanalys. LÄS MER