Sökning: "Förskolan genus lek"

Visar resultat 1 - 5 av 114 uppsatser innehållade orden Förskolan genus lek.

  1. 1. Prinsessklänningar och riddarborgar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lodin; Lovisa Bergström; [2024-02-29]
    Nyckelord :Genus; Kön; Makt; Normer; Inflytande; Material; Miljö; Leksaker; Förskola;

    Sammanfattning : Utformandet av den fysiska inomhusmiljön i förskolan, och de material och leksaker som finns där, kan ses som en bidragande faktor till barns möjligheter till utveckling, lek och lärande. I studien synliggörs hur förskolepedagogernas uppdrag att utforma miljön kan innebära både möjligheter och utmaningar, när olika individuella värderingar och förskolans styrdokument ska samverka. LÄS MER

  2. 2. Barns lärande genom leken : spelar genus någon roll?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Petersson; Rebecca Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Lek; lärande; förskola; barn; genus;

    Sammanfattning : Studien har sin grund i att barn inte ges samma förutsättningar att utveckla ett lärande beroende på deras könstillhörighet. Det här framkom i en rapport från år 2023 utgiven av Jämställdhetsmyndigheten, vilken visar att barn från förskolan upp till gymnasiet har olika förutsättningar till ett lärande beroende på kön. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers förhållningsätt i barnens fria lek : En kvalitativ studie av pedagogers förhållningsätt gällande könsnormer och genus i barnens fria lek utifrån ett maktteoretiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Partapuoli; [2023]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; makt; pedagogers förhållningsätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra pedagogers förhållningsätt gällande könsnormer och genus i barnens fria lek utifrån ett maktteoretiskt perspektiv. Jag har genomfört en kvalitativ studie där jag använt mig av icke deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer för att samla in empirin. LÄS MER

  4. 4. Vem bygger lego i klänning? : En normkritisk studie av pedagogers könsgörande kommunikation och interaktion med eller om barn i fri lek.

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Moa Sandin; [2023]
    Nyckelord :preschool teacher; traditional gender norms; doing gender; equality; free play; Könsnormer; fri lek; förskola; traditionella könsnormer; förskollärare; göra kön;

    Sammanfattning : The Swedish pre-school has a mission to create an equal and egalitarianeducation where the gender norms in society are challenged. The inspirationto do this study, came from how I have experienced that preschool teacherstalked to children differently depending on the children ́s biological sexduring my workplace-based education and by that were doing genderreproducing traditional gender norms. LÄS MER

  5. 5. En jämställd utelek i förskolan : Förskollärarens syn på genus och jämställhet i barnens utomhuslek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Lind; Jessica Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; utelek; förhållningssätt och språk;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver sina erfarenheter kring att säkerställa jämställda förutsättningar för barnens utevistelse på förskolan. Metoden som använts är en kvalitativ insamling som består av semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare. LÄS MER