Sökning: "Förskolan mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden Förskolan mobbning.

  1. 1. Hur förskolan hanterar barns avsaknad av materiella resurser : Förskollärares hänsynstagande till barns olika socioekonomiska bakgrund och arbetet med barns lika värde

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Axelsson Larsson; Sofie Ekvall; [2023]
    Nyckelord :Socioekonomisk bakgrund; värdegrundsarbete; förskollärares hänsynstagande; barns lika värde; familjers bristande ekonomi; förskolan; arbetssätt.;

    Sammanfattning : Barns olika socioekonomiska bakgrund är ett känsligt ämne idag, där familjens bristande ekonomi påverkar barnets välmående, sociala relationer och kan även orsaka mobbning. Värdegrundsarbetet är ett ständigt arbete där barns rättigheter och möjligheter lyfts, barn behöver bli medvetna om människors olika situationer och levnadsförhållanden. LÄS MER

  2. 2. Mobbning mellan barn i förskolan : Förskollärare och förskollärarstudenters upplevda kunskap om konflikter och kränkande behandling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cathrin Hjalmarsson; Anja Wernersson; [2022]
    Nyckelord :Agens; Förskollärare; Konflikter; Kränkande behandling; Mobbning; Självtilltro;

    Sammanfattning : Mobbning är ett omtalat fenomen i grundskolan men sällan hörs fenomenet i samma utsträckning i förskolans verksamhet, trots att forskning styrker dess relevans. Frågan blir därför om förskollärare bär med sig den kunskap som krävs för att motverka och förebygga mobbning mellan barn. LÄS MER

  3. 3. "Får vi inte stopp på den mobbning som sker, då har vi misslyckats" : En diskursanalys om mobbningsbegreppets komplexitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tina Karlsson; Sandra Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Förskola; kränkande behandling; mobbning; diskursanalys; subjektspositioner; nodalpunkt; makt och ideologi;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att ta reda på hur mobbningsbegreppets komplexitet påverkar förskolans verksamhet enligt tidningsartiklar som är framtagna för utbildningsväsendet. För att ta reda på detta har vi använt oss av diskursanalys som metod samt teori och genom den analyserat olika tidningsartiklar från läraren. LÄS MER

  4. 4. "Det är ett evigt jobb" : Förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Markbäck; [2021]
    Nyckelord :Kränkande behandling; mobbning; förskola; socialekologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att bidra med kunskap om förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolans verksamhet. Kränkande behandling och mobbning är ett samhällsproblem som ger förödande konsekvenser för individen under lång tid. LÄS MER

  5. 5. Tysta barn i förskolan : om ångest och förutsättningar för utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maria Andersson; Anna Fredriksson; [2020]
    Nyckelord :Barn; Engagemang; Förskola; Förutsättningar; Kunskap; Oroliga; Samsyn; Samverkan; Tysta; Utbildning; Ångest; Ängsliga;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa barn som är tysta, oroliga och ängsliga, och dess koppling till ångest. Dessa barn löper större risk att drabbas av psykisk ohälsa, mobbning och utanförskap då de inte får tillräckligt med uppmärksamhet och stöd i förskolans verksamhet. LÄS MER