Sökning: "Förskolan som institution"

Visar resultat 21 - 25 av 71 uppsatser innehållade orden Förskolan som institution.

  1. 21. Kroppsliga kompromisser och dagliga dilemman : En diskursanalys av förskollärares språkliga handlingar i intervjuer om barns kroppsliga integritet i förskolan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Josefin Forsberg Koel; [2019]
    Nyckelord :kroppslig integritet; förskola; diskursanalys; poststrukturalism;

    Sammanfattning : År 2019 träder en reviderad läroplan för förskolan i kraft där kroppslig integritet specificeras som målområde. Tidigare forskning har visat att barns kroppsliga integritet ofta är villkorat, och att det finns behov av mer kunskap om diskurser gällande barns kroppsliga integritet i nutida förskolekontext. LÄS MER

  2. 22. Barnens stad

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Erik Swahn; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Grundskola; Arkitektur; Solvalla; Kandidatprojekt;

    Sammanfattning : Med skolan visar samhället barnet vad världen är. Ett kontor, en industri, en anstalt? Det vill inte jag. Barnens stad i Solvalla ska vara en fristad, en plats där förskolebarn och skolbarn kan utvecklas i en trygg, varm och välkomnande miljö som de känner är deras värld i världen. LÄS MER

  3. 23. En skola i Solvalla

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Paulina Aydin; [2018]
    Nyckelord :skola; Solvalla; orange; arkitektur; konst; förskola; lågstadieskola; kandidatprojekt; arkitekturprojekt;

    Sammanfattning : I västra Stockholm, i ett område kallat för Solvalla, planeras en ny stadsdel med många nya bostäder. I samband med detta planeras följaktligen nya förskolor och skolor. LÄS MER

  4. 24. En i mängden - En studie om hur pedagoger navigerar mellan individ och kollektiv på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Rockbäck Blennow; Pernilla Östberg; [2018]
    Nyckelord :Förskola; individ; kollektiv; institution; navigering; pedagog; spänningsfält;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och synliggöra dels hur pedagoger navigerar mellan individens och kollektivets intressen och behov och dels hur individen och kollektivet möter varandra och förhandlas i förskolepraktiken. Följande frågeställningar har besvarats för att konkretisera syftet: Hur förhåller sig pedagoger till begreppen individ och kollektiv i en förskolekontext? Hur ser mötet mellan individens och kollektivets behov och intresse ut på förskolan? Hur bemöter pedagoger individens och kollektivets olika behov och intressen? De teoretiska begreppen individ, kollektiv och institution används för att se pedagogers navigering i den rådande institutionella förskolan. LÄS MER

  5. 25. ”Det har ju varit lite godtyckligt” – om överlämning från förskola till förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lynda MacGregor; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: “Det har ju varit lite godtyckligt” - om överlämning till förskoleklassFörfattare: Emmy Cronquist & Lynda MacGregor Termin och år: VT2018Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Jan Eriksson Examinator: Marita RhedinRapportnummer: VT18-1120-01Nyckelord: Överinskolning, förskoleklass, förskola, NPF, Med utgångspunkt i att förskoleklassen nu blir en obligatorisk del i skolplikten, samt vikten i att tidigt identifiera och bemöta barn i behov av särskilt stöd med insatser för främjat lärande, har vi frågat oss hur överinskolningen av barn från förskola till förskoleklass ser ut. Det framgår i styrdokumenten för de båda verksamheterna att det ska läggas ett extra fokus på barn i behov av särskilt stöd i samband med överlämning till förskoleklass för att övergången ska vara så odramatisk för barnen som möjligt. LÄS MER