Sökning: "Förskolans historia och utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Förskolans historia och utveckling.

  1. 1. Omsorg i förskolan - En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Johan Bergsmark; [2023-10-19]
    Nyckelord :Omsorg; förskola; lärande; beröring;

    Sammanfattning : Svensk förskola har en lång historia av omsorg och även idag har förskolan ett omsorgsuppdrag även om det ofta poängteras att omsorgen ska bilda helhet med lärande och utveckling i den s.k. EduCare-modellen. Trots detta oroar sig flera forskare för att omsorgen tappar mark i förskolan. LÄS MER

  2. 2. ”Med afseende på handarbeten och sysselsättningar har tillämpats den Fröbelska metoden.” : Om Anna Wemans undervisning vid Katarina småbarnsskola vid sekelskiftet 1900.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Celina Blomqvist; [2021]
    Nyckelord :Anna Weman; Katarina småbarnsskola; teaching; pre-school didactics; Froebel; kindergarten; infant school; micro history; women s history; herstory; history of education; Anna Weman; Katarina småbarnsskola; Undervisning; Förskolepedagogik; Fröbel; Barnträdgård; Småbarnsskola; Mikrohistoria; Kvinnlig diakoni; Kvinnohistoria; Utbildningshistoria;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att med en mikrohistorisk ansats lyfta fram Anna Wemans roll som en föregångare i den svenska förskolans historia. I undersökningen av Wemans pedagogiska material skapas en bild av hur den småbarnsskolornas pedagogiska utveckling i riktning mot Fröbel såg ut vid sekelskiftet 1900. LÄS MER

  3. 3. ”Med afseende på handarbeten och sysselsättningar har tillämpats den Fröbelska metoden.” : Om Anna Wemans undervisning vid Katarina småbarnsskola vid sekelskiftet 1900.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Celina Blomqvist; [2021]
    Nyckelord :Anna Weman; Katarina småbarnsskola; Undervisning; Förskolepedagogik; Fröbel; Barnträdgård; Småbarnsskola; Mikrohistoria; Kvinnlig diakoni; Kvinnohistoria; Utbildningshistoria;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att med en mikrohistorisk ansats lyfta fram Anna Wemans roll som en föregångare i den svenska förskolans historia. I undersökningen av Wemans pedagogiska material skapas en bild av hur den småbarnsskolornas pedagogiska utveckling i riktning mot Fröbel såg ut vid sekelskiftet 1900. LÄS MER

  4. 4. Omsorg i förskolan ur ett omsorgsetiskt perspektiv : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Katrine Andersson; My Arléus; [2021]
    Nyckelord :Children; Care; Care ethics; Care ethics perspective; Preschool; Preschool teachers.; Barn; Förskola; Förskollärare; Omsorg; Omsorgsetik; Omsorgsetiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan (Skolverket, 2018) beskriver hur omsorgen ska prägla miljön sombarnen kommer befinna sig i under en stor del av sina första levnadsår. Omsorgen iförskolan ska både uppmuntra och stärka barnens emotionella utveckling samtidigt somde ska utveckla sociala kunskaper. LÄS MER

  5. 5. "Spring för livet" : en studie av hur förskolors friytor påverkar barnets vardag

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Marielle Nilsson; Moa Elfström; [2019]
    Nyckelord :Friyta; Förskola; Barngeografi; Poststrukturalism; Rörelse;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur storleken på förskolors friytor påverkar barnets vardag, med fokus på 50 kommunala förskolegårdar i Karlstads kommun. Då gårdarna idag krymper i takt med förtätningens ökade konkurrens om mark, samtidigt som behovet av nya förskoleplatser är stort, är barns rätt till rum ett aktuellt ämne. LÄS MER