Sökning: "Förskolans läshörna"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Förskolans läshörna.

  1. 1. I sagans värld : - Genuspedagogiska utmaningar i förskolans läshörna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Rebecca Hauguth; Emilia Rova; [2018]
    Nyckelord :Genus; Kön; Litteraturläsning; Normkritik; Normkreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att normkritiskt granska litteraturläsning i förskolan, samt det litterära materialet, ur ett genusperspektiv. Studien belyser, med hjälp av ett poststrukturellt perspektiv, vilka möjligheter till normkritik och normkreativitet som förekommer i högläsningsaktiviteter på förskolan, genom att analysera diskursen i såväl litteratur som pedagogens bemötande och förhållningssätt. LÄS MER

  2. 2. Förskolans skriftspråkliga miljö – en kvalitativ studie om hur pedagoger kan arbeta stimulerande och inspirerande för de yngre barnen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anette Rehm; Kristin Wennerstrand; [2010]
    Nyckelord :Skriftspråksstimulering; lärprocesser;

    Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att genom tidigare forskning och empiri söka teorier och metoder om hur pedagogen kanarbeta för att stimulera barnen till skriftspråklig medvetenhet samt utveckla en stimulerande och inspirerandeskriftspråkande miljö i förskolan. Studien söker svar på innebörder i barns lärprocesser och vilken betydelsetidig skriftspråksstimulering har för barns utveckling och lärande. LÄS MER