Sökning: "Förskolebarn"

Visar resultat 21 - 25 av 727 uppsatser innehållade ordet Förskolebarn.

  1. 21. Barns möte med naturen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Ljungqvist; Lovisa Danielsson; Elemina Malmström; [2023]
    Nyckelord :I Ur och Skur; Utomhusförskola; Förskollärare; Förskolebarn; Friluftsområde; Natur; Utevistelse; Utomhuspedagogik; Naturvistelse; Platser; Möten; Relationer; Posthumanism; Posthumanistiskt perspektiv; Posthumanistisk teori. Intra-species-relations; Intra-action; Body-mind-place-relations; Epistemologi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Vad fördrar förskolebarn att göra utomhus : en kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Svahn; Ebba Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsöversikt; Utemiljö; Förskolebarn; Affordance; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : När det kommer till förskolans utomhusmiljö inom forskningen har den inte fått lika stor uppmärksamhet som inomhusmiljön. Därför är vårt syfte med denna kunskapsöversikt att undersöka vad forskningen visar angående var och med vad barnen föredrar att leka när de får tillgång till utemiljön på förskolan samt hur miljön påverkar barnens lek. LÄS MER

  3. 23. ”Fröknarna ska inte räcka upp handen, det ska bara barnen.” : En studie om barns delaktighet och inflytande i förskolans samlingar utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Axelsson; Josefine Olander; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barns delaktighet; barns inflytande; samling; barns perspektiv; makt; livsvärld; Harry Shiers modell för delaktighet;

    Sammanfattning : I förskolans verksamhet förekommer samlingar som ett vardagligt inslag där alla barn på etteller annat sätt förväntas delta. Läroplanen för förskolan (2018) understryker att barn iförskolan ska ges möjlighet till delaktighet och inflytande i enlighet med FN:s konventionom barns rättigheter (Skolverket, 2018). LÄS MER

  4. 24. Estetisk kultur och förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hedvig Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Barnkultur; Barns kultur; Barnperspektiv; Barnsperspektiv; Förskolan; Förskolebarn; Estetisk kultur; Kulturorganisationer;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka förskolebarns tillgång till den estetiska kulturen. Detta gör jag genom intervjuer med fyra kulturarbetare som arbetar med barn och kultur. Samt genom att undersöka empirin genom fenomentet hur förskolebarns möjligheter till kulturutbud set ut. Arbetet använder en kvalitativ och fenomenologisk metod. LÄS MER

  5. 25. "Man får prata, men inte för länge" : En fenomenografisk studie om förskolebarns uppfattningar om måltiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Lending; Camilla Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Förskola; Måltid; Fenomenografi; Uppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med denna fenomenografiska studie är att komma nära barns perspektiv genom att undersöka förskolebarns uppfattningar av fenomenet måltiden. Detta har gjorts utifrån frågeställningen: Vilka uppfattningar av måltiden ger förskolebarnen uttryck för? Studien har använt sig av en kvalitativ undersökningsmetod i form av semistrukturerade gruppintervjuer med 30 förskolebarn i åldrarna tre till sex år. LÄS MER