Sökning: "Förskolebarnet"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet Förskolebarnet.

  1. 1. Partnerskap och isärhållande : Hur 14 vårdnadshavare uppfattar samverkan mellan hemmet och förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Annica Granberg; Carolin Jonsson Lidström; [2024]
    Nyckelord :Cooperation; Preschool; Parents perceptions; minding the gap; closing the gap; Samverkan; Förskola; Vårdnadshavares uppfattningar; Isärhållandets princip; Partnerskapsprincipen;

    Sammanfattning : Förskolan och hemmet har ett ömsesidigt ansvar för förskolebarnet, den gemensamma nämnaren som förenar de två uppfostringsarenorna. Tidigare forskning visar att samverkan kan beskrivas på olika vis och kommer med förutsättningar för en fungerande samverkan. LÄS MER

  2. 2. Introduktion - den viktiga starten för förskolebarnet : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Nilsson; Moa Rolf; [2023]
    Nyckelord :anknytning; anknytningsteorin; föräldraaktiv introduktion; introduktion; samverkan; sociokulturell teori; traditionell introduktion; trygghet;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig på att undersöka hur förskolepersonal förhåller sig till och arbetar med  introduktionen i förskolan. Studien är en kvalitativa studie som grundar sig i sex stycken semistrukturerade intervjuer, som gjort på olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Det önskvärda förskolebarnet : Diskurser i förskolans handlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Olga Sahlberg; Sandra Slowig; [2022]
    Nyckelord :Handlingsplaner; normer; makt; diskurs; barns behov; förskoledidaktik; diskursanalys; kritisk diskursanalys; poststrukturalism; miljö.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra vilka diskurser, normer och makt som framträder i sex handlingsplaner ifyllda av pedagoger från två kommuner. Dessa handlingsplaner utgår från särskilda rubriker med fokus på barns styrkor och svagheter och fylls i av pedagoger när man anser sig ha barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Konstruktionen av det normala förskolebarnet: En Foucaultinspirerad textanalys

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kristoffer Theander; [2020]
    Nyckelord :preschool child; policy document; normality; pathology; power; disciplinary power; biopower; discourse; genealogy; förskolebarnet; policydokument; normalitet; patologi; makt; disciplinär makt; biomakt; diskurs; genealogi;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker vilken påverkan som olika maktaspekter har på förskolebarnet. Studiens syfte är att ur fyra av förskolans policydokument utröna hur förskolebarnet konstrueras. LÄS MER

  5. 5. Förskolebarnets stress vid måltidssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Lindvall; [2019]
    Nyckelord :Hälsa; Förskolebarnets stress; Pedagogiska måltider; Pedagog;

    Sammanfattning : Min studie syftar till att bidra med kunskap kring hur pedagoger upplever förskolebarnets stress vid måltidssituationer. Studien utgår ifrån det salutogena sättet att se på hälsa, vilket syftar till att befrämja en individs aktuella hälsosituation. En kvalitativ metod har varit mitt tillvägagångssätt för att utföra studien. LÄS MER