Sökning: "Förskolebarns föreställningar"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Förskolebarns föreställningar.

  1. 1. Är "fint" fint? : Om pedagogers förhållningssätt gentemot barns bildskapande

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Åsa Wretman; [2021]
    Nyckelord :preschool; creative activities; discourse; play; learning; learning processes; teaching; linguistic expression; förskola; skapande; diskurs; lek; lärande; lärprocesser; undervisning; språkligt uttryck;

    Sammanfattning : The purpose of this essay, with the title “Is “fine” fine? About educator’s approach towards tothe visual creative activities of preschool children”, is to analyze how us preschool educator’s approach to the visual creative activities of preschool children and why we relate to them in acertain way or why we use a certain linguistic expression, when we comment on children’s visual creative activities. Part of the purpose is also to reflect about how this controls the occupation. LÄS MER

  2. 2. Femåringars föreställningar om Covid-19 : En hermeneutisk analys av 12 förskolebarns teckningar och berättelser

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Friman Sussanne; Gustafsson Emil; [2021]
    Nyckelord :förskolebarn föreställningar Covid-19 femåringar teckningar berättelser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka föreställningar av Covid-19 som framkommergenom femåringars teckningar och berättelser. Frågeställningarna berör vilka visuella ochverbala uttryck som femåringar har om Covid-19. LÄS MER

  3. 3. Det är så himla kul att leka : En kvalitativ studie om barns perspektiv på lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Dominika Simonsson; [2021]
    Nyckelord :children’s perspective; phenomenography; preschool; play; sociocultural perspective; barns perspektiv; fenomenografi; förskola; lek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att öka kunskapen om förskolebarns lek utifrån hur barnen själva uttrycker sina uppfattningar om lek. Metoden är en kvalitativ forskningsintervju med en fenomenografisk metodansats. Fenomenografisk inriktning bygger på två fokusgruppsintervjuer med totalt åtta barn där de under tiden ritar teckningar om sin lek. LÄS MER

  4. 4. "Jag bara leker" : En studie om förskolebarns föreställningar om lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Ljung-Denqvist; [2018]
    Nyckelord :Play; preschool children; children s perspective; preschool; body; Leken; förskolebarn; barns perspektiv; förskolan; kroppen;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om förskolebarns föreställningar om lek, i åldrarna 4-5 år. Jag studerar här barns perspektiv på lek med inspiration av fenomenologisk teori. LÄS MER

  5. 5. Att ta steget in i skolans värld : Förskolebarns idéer om vad förskoleklassen är och handlar om.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Åstrand; [2018]
    Nyckelord :Barnperspektiv; förskola; förskoleklass; förväntningar; övergång.;

    Sammanfattning : I Sverige föregås skolstarten av ett skolförberedande år i förskoleklassen. Föreliggande svensk forksning visar att det råder oklarheter bland barn gällande om starten i förskoleklass innebär en skolstart eller ej. LÄS MER