Sökning: "Förskolebarns skrivande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Förskolebarns skrivande.

  1. 1. Förskollärarperspektiv på barns skrivande i förskolan : -      Utifrån ett förstärkt uppdrag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Susann Paulsson; [2017]
    Nyckelord :Pre-school children writing; cognitive development; interplay; experiencing; meaning making; lifeworld; Förskolebarns skrivande; kognitiv utveckling; samspel; erfarande; meningsskapande; livsvärldar;

    Sammanfattning : Studien har fokus på hur ett antal förskollärare tolkar sitt uppdrag när det gäller barns skriftspråkande i förskolan. De två problemformuleringen är följande; Hur tolkar ett antal förskollärare sitt uppdrag när det gäller barns lärande och villkor av skriftspråket? Hur ser ett antal förskollärare på sina förutsättningar att stödja barns skrivande med utgångspunkt i att barn är meningsskapande i sitt sätt att använda skriftspråket? Det teoretiska ramverket utgörs av tre förekommande perspektiv eller synsätt på barns skriftspråksutveckling. LÄS MER

  2. 2. Att mötas i språkets oväntade och outforskade potentialitet : ett prövande av relationerande narration för att analysera pedagogisk dokumentation

    Magister-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Christine Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Det magiska språket; literacy; läs och skrivinlärning; pedagogisk dokumentation; Adriana Cavarero; språk; förskoledidaktik; narration;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka det berättelsebara i förskolebarns lärprocesser i språkande, läsande och skrivande. Adriana Cavareros teorier om relationerande narrationer används tillsammans med pedagogisk dokumentation. LÄS MER

  3. 3. Små barn närmar sig läsning och skrivning : ur ett svenskt forskningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Anna Hammarlund; [2009]
    Nyckelord :förskolebarn; litteracitet; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivutveckling; språklig medvetenhet; språkstimulering.;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie handlar om hur det går till när små barn närmar sig läsning och skrivning. Syftet med studien har varit att undersöka hur svenska forskare resonerar kring förskolebarns tidiga läsning och skrivning. Avhandlingar och litteratur har valts ut och studerats med fokus på de yngre barnen som ännu inte börjat skolan. LÄS MER