Sökning: "Förskolebibliotek"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Förskolebibliotek.

  1. 1. Vilka böcker finns i din bokhylla?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Persson; Erika Nielsen; [2021]
    Nyckelord :Barndomssociologi; Barnlitteratur; Bourdieu; Förskolebibliotek; Urval;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka bibliotekariers och förskolepedagogers (läsombud) förhållningssätt, tankar och idéer angående vilka böcker barnen kommer i kontakt med, hur böckerna i sin tur används och vilka aktörer som har en aktiv roll i urvalsprocessen.  För att forska kring detta valde vi att utgå ifrån en kvalitativ undersökningsmetod som fokuserade på intervjuer med personer från två olika institutioner som båda har en påverkande roll i utbudet av barnlitteratur som barnen får ta del av. LÄS MER

  2. 2. Förskolebibliotek eller läshörna? En kvalitativ studie baserad på hur sju kommuner i Region Skåne arbetar med läs- och språkfrämjande verksamhet i förskolan.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Amelie Landgren; [2021]
    Nyckelord :preschool library; reading promotion; language promotion; reading and language promotion activities; preschool; public library; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : My thesis is about how to define the concept of the preschool library and in what way it differs from other reading promotion and language development activities in preschool. Furthermore, I investigate how the preschool could work with preschool libraries as a long-term and permanent solution in the reading promotion and language development assignment in preschool. LÄS MER

  3. 3. Läsmiljön som den tredje pedagogen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Nilsson; Jasmine Taxgaard Muñoz; [2019]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Bibliotek; Förskola; Literacy; Läsandets cirkel; Läsmiljö; Miljön som den tredje pedagogen; Pedagog; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Läsmiljöer i förskolan kan påverka barns utveckling inom literacy och syftet med studien är att jämföra läsmiljöerna i en förskola med förskolebibliotek och en förskola utan förskolebibliotek samt att undersöka hur miljöerna används ur barnperspektiv och barns perspektiv. Teorierna som används för studien är miljön som den tredje pedagogen och den del av Aidan Chambers (2011) teori Läsandets cirkel som heter att välja. LÄS MER

  4. 4. Att vara på plats : en kvalitativ studie om förskolebibliotek

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Alexandra Wahlström; Ellen Larsdotter Walle; [2019]
    Nyckelord :Förskolebibliotek; litteracitet; medielitteracitet; MIK; tidig litteracitet; bibliotekarieroller; biblioteks- och informationsvetenskap; barnbibliotek;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to explore the concept of kindergarten libraries that is becoming a more frequent collaboration method between public libraries and preschools in Sweden. Situated between the sphere of public libraries and preschools, the kindergarten library is a bridge between two relationship professions as well as part of both political efforts and investments for providing books to kindergartens. LÄS MER

  5. 5. Förskolebibliotek : Hur förskollärare skapar och använder litterära miljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :My Midenius; Kristin Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :preschool library; literary environments; frame factors; reading; participation; förskolebibliotek; litterära miljöer; ramfaktorer; läsning; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra några förskollärares erfarenheter av att skapa och använda litterära miljöer i förskolan för att främja barns intresse för läsning och barnlitteratur. Studien utgår från begreppet förskolebibliotek, samt hur förskolorna arbetar för att skapa miljöer med fokus på läsintresse. LÄS MER