Sökning: "Förskoledidaktik"

Visar resultat 11 - 15 av 140 uppsatser innehållade ordet Förskoledidaktik.

  1. 11. Kan bråklek skapa betydelsefulla förändringar för barns utveckling och lärande? : En kvalitativ studie om hur barn i förskoleåldern bråkleker och dess betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karina Alam; Feray Turandar; [2023]
    Nyckelord :Bråklek; rough and tumble play R T play ; fysiska rörelselek; fenomenologisk teori; lekstämningar; leksignaler; sociala lekregler; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Leken betraktas som en grundläggande och avgörande del av barnkulturen, och det framhävs både i förskolans läroplan och forskning som en betydelsefull faktor för barns utveckling och lärande. Inom förskoleverksamheten uppkommer och främjas bråklekar regelbundet som en del av barnens lek. LÄS MER

  2. 12. Anpassad verksamhet för barn i förskolan : En enkätundersökning om hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att möjliggöra en lekmiljö för barn med särskilda behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mina Abdullah Nazar; Isabelle Lindkvist; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; särskilda behov; förskola; anpassning; lekmiljö; specialpedagogik; funktionsnedsättning; fysisk miljö; pedagogik; specialpedagog; enkät; kvantitativ analysmetod; kvalitativ analysmetod;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att skapa en lekmiljö som möjliggör inkludering av barn med funktionsnedsättningar. Den datainsamlingsmetoden vi har använt var en enkätmetod som skickades ut till flera förskolor runt om Stockholms län för att ta reda på hur olika förskolor i Stockholm arbetar med anpassningen för att möjliggöra en inkluderande lekmiljö för barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 13. Tillsammans för barnets bästa : En kvalitativ studie kring förskollärarens syn på samverkan med vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Pettersson; Beatrice Stevelind; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; samverkansteori; tematisk analys; målinriktade handlingar; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Samverkan mellan förskollärare och vårdnadshavaren är en oundviklig aspekt inom förskolan. Syftet med vår studie är att undersöka och få djupare kunskap om förskollärares perspektiv på samverkan med vårdnadshavare inom ramen för förskolan. LÄS MER

  4. 14. Den fria leken i förskolans inomhusmiljö : Förskollärarnas arbete med att främja den fria leken med material i verksamhetens lärmiljöer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Michalina Kujawa; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Fri lek; Förskollärare; Förskolans miljö; Material; Lärande;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på den fria leken i förskolans miljö utifrån det sociokulturella perspektivet som grundar sig i tidigare forskning. Vårt syfte har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med förskolans miljö för att främja barns fria lek. LÄS MER

  5. 15. Hur kan jag veta om jag aldrig har fått testa? : En kvalitativ studie kring pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Naja Khoury; Jennifer Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskola; förhållningssätt; miljö; material; genus; könsroller; närvaro; begränsningar; dominerande diskurser; feministisk poststrukturalism. positionering; subjektskapande;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie som handlar om hur pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan ser ut. Syftet med studien är att undersöka vad pedagogerna i förskolan uppfattar blir viktigt i arbetet med miljö, material och förhållningssätt för att motverka stereotypa könsmönster i förskolan, samt vilka begränsningar pedagogerna uppfattar med det arbetet. LÄS MER