Sökning: "Förskoledidaktik"

Visar resultat 21 - 25 av 140 uppsatser innehållade ordet Förskoledidaktik.

  1. 21. Hur förskolans pedagoger arbetar med flerspråkighet i pedagogledda aktiviteter : En kvalitativ studie om pedagogers insatser och förhållningssätt för att främja barnens språkanvändning i en flerspråkig miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lea Haselsteiner; Laritza Wityk; [2022]
    Nyckelord :förskoledidaktik; förskolan; flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv; språkanvändning; språkinlärning; kommunikation; svenska; flerspråkiga barn; scaffolding; translanguaging;

    Sammanfattning : Med den här studien ska pedagogernas förhållningssätt i samband med flerspråkighet i pedagogledda aktiviteter belysas. Studien är en jämförelse mellan tre förskolor som har olika antal flerspråkiga barn. Frågeställningar som studien fokuserar på är hur pedagoger synliggör flerspråkighet i pedagogledda aktiviteter i förskolan. LÄS MER

  2. 22. Det önskvärda förskolebarnet : Diskurser i förskolans handlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Olga Sahlberg; Sandra Slowig; [2022]
    Nyckelord :Handlingsplaner; normer; makt; diskurs; barns behov; förskoledidaktik; diskursanalys; kritisk diskursanalys; poststrukturalism; miljö.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra vilka diskurser, normer och makt som framträder i sex handlingsplaner ifyllda av pedagoger från två kommuner. Dessa handlingsplaner utgår från särskilda rubriker med fokus på barns styrkor och svagheter och fylls i av pedagoger när man anser sig ha barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 23. ”Det var länge sen vi pratade om högläsning som språkutvecklande” : - En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Vågberg; Emma Björkqvist Wallman; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; högläsning; språkutveckling; dialogisk högläsning; förskollärare; diskursanalys; diskurser; högläsningsstrategier; läsvila; ordförråd;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares tankar kring och föreställningar om högläsning. Orsaken till att valet föll på detta ämne är vårt intresse för högläsning och hur det används i praktiken. Vi önskade en fördjupning i högläsning inför vår kommande yrkesprofession som förskollärare. LÄS MER

  4. 24. "Vi ska kunna hantera oss, miljön och barnen, och barnen ska kunna hantera miljön, oss och varandra" : En intervjustudie kring hur fem förskollärare beskriver arbetet med Tydliggörande pedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Nilsson Valentin; Isabella Bjergestam; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Tydliggörande pedagogik; Visuellt stöd; TAKK; Tillgänglig lärmiljö; Relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur förskollärare upplever sitt arbete med Tydliggörande pedagogik i lärmiljön. Vi har använt oss av en kvalitativ intervjumetod med tematisk analys som metodansats. LÄS MER

  5. 25. "Barn har så mycket känslor, är så mycket känslor" : En intervjustudie om fyra förskollärares upplevelser av arbetet med barns känslor i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lana Pachkour; Caroline Sefyrin Lund; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; känsloarbete; fenomenologi; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka hur förskollärare upplever arbetet med barns känslor. För att undersöka detta har data samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare samt analyserats utifrån tematisk analys. LÄS MER