Sökning: "Förskolemiljöer"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet Förskolemiljöer.

  1. 1. Förskolor på tak : en studie om barns plats i den täta staden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Maria Lazar; [2022]
    Nyckelord :takgårdar; barnperspektivet; lekplats; friyta; lekmiljö; stadsplanering; förtätning; barns rörelsefrihet;

    Sammanfattning : Trots omfattande forskning kring vikten av goda utemiljöer för barn har flera kommuner börjat aktualisera takgårdar som lösning för förskolemiljöer till följd av den rådande platsbristen i städer. Samtidigt verkar det finnas ett glapp i forskningen kring hur väl dessa utemiljöer fungerar för barnen. LÄS MER

  2. 2. Barns rätt till lek i förskolors utomhusmiljö : En kvalitativ studie om barns möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Åhlin; Alexandra Larsson Krigholm; [2022]
    Nyckelord :Lek; könstillhörighet; förskolors utomhusmiljö; genusteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera förskollärares uppfattningar om barns möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet. Vi har uppmärksammat att det finns en avsaknad av forskning när det kommer till hur förskollärare beskriver att alla barn kan få samma möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet. LÄS MER

  3. 3. Vilken betydelse har utemiljön iförhållande till andra förskolemiljöer, för pedagogers agerande?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Max Persson; [2022]
    Nyckelord :becoming; environments; indoor; interactions; outdoor; preschool; preschool yard; tillblivelse; miljöer; inomhus; utomhus; interagerande; förskola; förskolegård;

    Sammanfattning : This study is investigating how preschool educators’ interactions in and with differentenvironments, with a specific focus on the preschool yard, become meaningful for theeducator’s actions in the preschool activities. The questions aimed to be answered in thestudy are: • How do educators’ actions in preschools develop in relation to: - the perceived, the conceived and the lived environment? - the preschool yards environments? The study used qualative method with semi-structured group interviews in three differentpre-schools. LÄS MER

  4. 4. Hinder & möjligheter för fysisk aktivitet i förskolan : Förskollärares uppfattningar om barns förutsättningar för fysisk aktivitet i förskolan, med särskilt fokus på miljöns utformning och digitaliseringens roll.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Nyquist; Matilda Bergquist; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Digitala verktyg; Förskolemiljöer; Möjligheter; Hinder;

    Sammanfattning : Majoriteten av barn i åldrarna ett till sex år spenderar den största delen av sina vakna timmar på förskolan. Fysisk aktivitet i förskolan är därför väsentligt för att barn ska upprätthålla en god hälsa. Enligt forskning bidrar fysisk aktivitet med ett flertal hälsofördelar. LÄS MER

  5. 5. "Vi försöker verkligen peppa dem med språket" : En intervjustudie som undersöker flerspråkiga barns språkutveckling i flerspråkiga förskolemiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nina Ivarsson; Ellen Sand; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; lärandemiljö; modersmålsutveckling; språkutveckling;

    Sammanfattning : Förskolor i Sverige får allt fler flerspråkiga barn i verksamheten. I förskolans läroplan står det att förskolans uppdrag är att stimulera barns språkutveckling, i såväl svenska som i modersmålen. LÄS MER