Sökning: "Förskolepedagogik"

Visar resultat 16 - 20 av 74 uppsatser innehållade ordet Förskolepedagogik.

  1. 16. Spadar är till för att grävas med : En kvalitativ studie om konflikthantering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellicka Mellgren; Karin Ekelund; [2018]
    Nyckelord :Konflikter; konflikthantering; konflikthanteringsstrategier; förskollärare; yngre barn;

    Sammanfattning : Vår studie byggde på kvalitativa intervjuer med förskollärare från två olika pedagogiska inriktningar, Montessoripedagogik och traditionell förskolepedagogik. Syftet var att undersöka hur förskollärare definierar en konflikt samt undersöka vilka olika strategier de säger sig använda för att hjälpa barnen att hantera konflikterna. LÄS MER

  2. 17. Meningsskapande bildaktiviteter i förskolan : Att väcka förskolebarnens inneboende skaparglädje

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Carlsson; [2018]
    Nyckelord :Intrinsic value; create meaning; proximal development zone; create art; children´s project; early education; listeners´ pedagogy.; Intrinsikalt värde; meningsskapande; proximala utvecklingszonen; bildskapande; barns projekt; förskolepedagogik; lyssnandets pedagogik.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Musik i förskolan : En etnografisk studie om hur musik kan främja demokrati iförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Eriksson; Josefin Lindholm; [2018]
    Nyckelord :affordance; demokrati; etnografi; förskolepedagogik; musik;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om musik i förskolan. Syftet med denna st udie är att undersöka o m på vilketsä ... LÄS MER

  4. 19. Förskollärares och barns uppfattningar om den matematiska lärmiljön inomhus : En jämförande studie mellan tre förskolor med olika inriktningar

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Carolin Lindström; Catharina Falkenström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig utifrån en jämförelse av tre förskolor med olika pedagogiska inriktningar, dessa inriktningar är förskolepedagogik, Montessoripedagogik och Reggio Emilia pedagogik. Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till barns möjligheter till att agera medkonstruktör och aktör i de egna lärprocesserna i deras matematiska lärmiljö. LÄS MER

  5. 20. Inomhussandlådan - en arena för tidiga möten med ämnet fysik. : Sandlådans förutsättningar till utmanande av barns upplevelser rörande fysik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sara Hedeås; [2017]
    Nyckelord :Science - study and teaching; Physics; Education; Preschool; Toddlers; Naturvetenskapsundervisning; Fysik; Förskolepedagogik; Småbarn;

    Sammanfattning : This study examines if the indoor sandbox is a possible arena for early explorations and discoveries regarding physics amongst preschool toddlers. This thesis draws upon a phenomenological perspective, where Merleau-Ponty’s theories of the lifeworld and the phenomenology of perception are central to the study. LÄS MER