Sökning: "Förskollärare Gävle 2017"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Förskollärare Gävle 2017.

  1. 1. Bland wellpapprullar, vinkorkar och annat pedagogiskt material : När okodat material görs pedagogiskt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabel Wiberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; undervisning; hållbarhet; okodat material; återbrukssmaterial;

    Sammanfattning : Sammanfattning Hur ser det ut när okodat material används i undervisningen och på vilka sätt blir det pedagogiskt? Studiens syfte är att söka kunskap om okodat materials betydelse i förskolans undervisning och utifrån det har två forskningsfrågor formulerats: - Hur beskriver förskollärare undervisningen i förhållande till okodat material? - På vilka sätt beskrivs det okodade materialet bli pedagogiskt? Studien är en kvalitativ studie och har genomförts digitalt, via zoom. Deltagarna har genom att filma sin miljö och sitt material själva, valt att stanna upp vid det som de velat berätta mer om. LÄS MER

  2. 2. Barns psykiska ohälsa i förskolan: En studie om förskollärares syn på arbetet med barns psykiska ohälsa i förskolan : ”Det är inte så uppmärksammat i förskolans värld”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Ida Siirtola; Lina Wassberg; [2021]
    Nyckelord :Children; mental illness; preventive work; preschool teachers; preschool.; Barn; förebyggande arbete; förskollärare; förskola; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Rapporter från Folkhälsomyndigheten (2018) och Socialstyrelsen (2017) har under flera år visat att psykisk ohälsa bland barn ökat markant. Förskolan beskrivs enligt Socialstyrelsen (2004) ha en avgörande och viktig roll när det handlar om att främja en positiv psykisk utveckling hos barnen samt för att fånga upp och förebygga psykisk ohälsa i ett tidigt skede. LÄS MER

  3. 3. Att planera för kvalitet : Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Matilda Löfkvist; Emilia Zetterberg Ädel; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Löfkvist, M. & Zetterberg Ädel, E. (2017). Att planera för kvalitet – Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Fullt fokus - på vad? : Förskollärares uppfattning av sitt förhållningssätt under dokumentationstillfället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Genlid; Josefine Sand; [2017]
    Nyckelord :pedagogical documentation; approach; preeschool teacher; sociocultural perspective; presence; dokumentationstillfälle; förhållningssätt; förskollärare; pedagogisk dokumentation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare uppfattar sitt förhållningssätt under dokumentationstillfället samt vad som kan orsaka ett förändrat förhållningssätt hos förskolläraren under tiden han eller hon dokumenterar. Detta kommer att sättas i relation till barns lärande för att få syn på hur förskollärarens förhållningssätt under dokumentationstillfället kan komma att påverka förutsättningarna för barns lärande. LÄS MER

  5. 5. Planerad fysisk aktivitet i förskolan och förskoleklassen : En komparativ studie mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Johanna Järdeholm; Helena Gavlén; [2017]
    Nyckelord :Planerad fysisk aktivitet; förskollärare; förskola; förskoleklass; inomhus; utomhus; aktivitetstyper;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet är fundamentalt för barns motoriska utveckling. Enligt WHO har barns fysiska aktivitet minskat. Eftersom barn spenderar stora delar av sin vardag i förskola, förskoleklass och skola spelar tillgängligheten för fysisk aktivitet i respektive institution alltså en stor roll i barns hälsa, både fysiskt, psykiskt och socialt. LÄS MER