Sökning: "Förskollärare Mälardalens högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 386 uppsatser innehållade orden Förskollärare Mälardalens högskola.

  1. 1. Ansvarsområden inom förskolans verksamhet – samsyn eller diskrepans : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av ansvarsområden och deras möjlighet att hantera detta ansvar i förskolans verksamhet.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Lax; [2021]
    Nyckelord :förskollärare; ansvarsområden; arbetsfördelning; förskolans verksamhet; rektor förskolechef;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver sina ansvarsområden och hur de ser på möjligheten att hantera dessa i förskolans verksamhet. Detta sker genom en kvalitativ intervjustudie av verksamma förskollärare med sinsemellan varierande lång arbetslivserfarenhet på olika förskolor i Mellan- och Västsverige. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares roll i barns kamratrelationer : Verktyg och strategier för att få barn inkluderade i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zarah Rosner; Emma Lindkvist; [2021]
    Nyckelord :Kamratrelationer; Förskollärare; Lek; Exkludering; Inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare redogör för sina förhållningssätt tillleken och hur de framhåller hur de främjar goda kamratrelationer i förskolan. Vilka strategieroch verktyg som de använt sig av samt vilka svårigheter och möjligheter de sett meddessa. LÄS MER

  3. 3. FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR FÖRSKOLEPERSONALENSKOMMUNIKATIVA KOMPETENSUTVECKLING : En kvalitativ studie inom förskolepedagogiskt område

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelen Ejnarsson; Johanna Nises; [2021]
    Nyckelord :Förskolepersonal; förskollärare; barnskötare; rektor; kommunikation; kommunikativkompetens; mediering; indikativ funktion; semiotisk funktion; fysiska; intellektuella redskap;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie utifrån ett sociokulturellt perspektiv, där åttasemistrukturerade intervjuer genomförts. Syftet är att undersöka hur rektorer möjliggör kommunikativ kompetensutveckling för förskolepersonalen. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de arbetar med utveckling och lärande av barns språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joyce Jansen; Frida Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; Barn; Språkutveckling; Socialt Samspel; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar för att främja barns språkutveckling. Studien har en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer användes i datainsamlingen. Åtta förskollärare som var verksamma på sju olika förskolor har deltagit. LÄS MER

  5. 5. Naturvetenskapsundervisning i förskolan : Påverkande ramfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eriksson Felicia; [2021]
    Nyckelord :Naturvetenskapsundervisning; Naturvetenskap; Förskollärare; Ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares syn på undervisning i naturvetenskap samt ämnets utrymme i förskolans undervisning. Syftet bryts ner i följande forskningsfrågor: Hur beskriver förskollärare den naturvetenskapliga undervisningen i förskolan? Vilket utrymme ger förskollärare naturvetenskapen i förskolan? Hur kan detta utrymme förklaras? Frågorna undersöktes genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER