Sökning: "Förskollärare MDH"

Visar resultat 16 - 20 av 631 uppsatser innehållade orden Förskollärare MDH.

  1. 16. Planerad undervisning kan även vara i stunden, det handlar om vad du tänker här och nu : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Simone Olofsson; Johanna Stridh; [2023]
    Nyckelord :Förskola; ramfaktorer; förutsättningar; planerad undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka åtta förskollärares erfarenheter av planerad undervisning. Vi ville undersöka vilka förutsättningar förskollärare beskriver att de har för att bedriva planerad undervisning samt när den planerade undervisningen i förskolan sker. LÄS MER

  2. 17. Att främja de tysta barnens språkutveckling i förskolan : Vilka strategier använder förskollärarna och arbetslaget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Bergström; Jennifer Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Tysta barn; strategier; relationer; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syftet i den här studien är att undersöka vilka strategier förskollärarna och arbetslaget använder för att främja de ”tysta barnens” språkutveckling. Denna kvalitativa studie genomfördes med semistrukturerade intervjuer där informanterna var förskollärare. LÄS MER

  3. 18. Bemötande av barn i affekt : En kvalitativstudie om förskollärarens roll och strategier vid bemötande av barn i affekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zahra Imad Jalil; Ruaa Fareed Habeeb; [2023]
    Nyckelord :Barn i affekt; Mentaliserings förmåga; Affektsmitta; Lågaffektiv bemötande; Barnsyn; Förskollärararens förhållningssätt; Relationell perspektiv; Affektteori;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker förskollärarnas åsikter och erfarenheter av affekt och affektsituationer samt deras syn på det stöd de erhåller från verksamheten för att effektivt bemöta barn i affekt. Genom semistrukturerade intervjuer har åsikter, strategier och uppfattningar samlats in från erfarna förskollärare. LÄS MER

  4. 19. Integritet i förskola : Förskollärares tankar om uppdraget och dess förverkligande

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Lundén; [2023]
    Nyckelord :integritet; kroppslig integritet; personlig integritet; subjektifiering; förskola; förskollärare; förskolebarn; autonomi; identitet; inflytande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare uppfattar integritetsuppdraget i förskola och hur de beskriver förverkligandet av det. Undersökningen har genomförts kvalitativt med en intervjumetod där åtta förskollärare ingår. En hermeneutisk tolkande ansats har använts för att nå förståelse i det som undersöks. LÄS MER

  5. 20. Från lek till rutin – Förskollärares erfarenheter av övergångssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nadja Korpelin; Alexandra Söderberg; [2023]
    Nyckelord :Övergångar; lek; rutin; upplevelser; kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka förskollärares upplevelser av, men också kunskaper om att hantera, övergångssituationer mellan lek och rutin i förskolan. Förskoleåldern är en period i livet där det kan upplevas svårt att avsluta en rolig aktivitet för att övergå till en annan, därför är det som förskollärare viktigt att kunna ge bra stöd vid dessa situationer. LÄS MER