Sökning: "Förskollärare MDH"
Visar resultat 6 - 10 av 631 uppsatser innehållade orden Förskollärare MDH.
6. Konsten att göra det osynliga synligt : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med nationella minoriteter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur förskollärare arbetar med nationella minoriteter och ta reda på vilka påverkansfaktorer som inverkar på undervisningen om de nationella minoriteterna. Studien är en flermetods-studie kring ett arbetsmaterial som skapats för förskolans arbete med minoriteter (Sametinget,2018), förskollärare har genomfört semistrukturerade enkäter och semistrukturerade intervjuer och frågorna har berört förskollärares resonemang kring arbetet med nationella minoriteter utifrån arbetsmaterialet. LÄS MER
7. Barns handlingserbjudande i inomhusmiljön : En kvalitativ studie om hur barns självständighet främjas i förskolans inomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och analysera hur uppbyggnaden av förskolans fysiskainomhusmiljö kan bidra till olika handlingserbjudanden för barnen. I denna kvalitativastudie använder vi oss av observationer som metod. LÄS MER
8. Samverkan i förskolan mellan förskollärare och vårdnadshavare som inte har svenskasom förstaspråk utifrån ett förskollärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att kritiskt analysera de nuvarande samverkansformerna för vårdnadshavare som inte har svenska som förstaspråk inom förskolan. Vår forskningsstudie tar stöd i ett relationellt perspektiv som är vår teoretiska utgångspunkt. LÄS MER
9. Förskolepersonals upplevelser av arbetskrav och arbetsresurser i den sociala arbetsmiljön
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Trots den påtagliga utsattheten för förskollärare och barnskötare återfinns en brist på studier och litteratur som behandlar yrkesgruppernas arbetsvillkor inom svensk kontext. Syftet med studien var att undersöka hur förskolepersonal upplever den sociala arbetsmiljön. LÄS MER
10. Den fria lekens betydelse för barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur den fria leken i förskolan kan vara främjande för barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja barns språkutveckling i relation till fri lek i förskolan, samt hur den fria leken kan vara främjande för barns språkutveckling. I studien används en kalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod har utförts. LÄS MER