Sökning: "Förskollärare Uppsala"

Visar resultat 21 - 25 av 362 uppsatser innehållade orden Förskollärare Uppsala.

  1. 21. Skillnander i förskolors arbete med flerspråkighet : En kvalitativ intervjustudie av förskollärare och barnskötares tolkningar och beskrivningar i arbetet med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Felicia Jonsson; Nelly Ärnils; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; sociokulturellt perspektiv; Jim Cummin; kvalitativa intervjuer; samling;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Riskerar barn i gråzonen att falla utanför den inkluderande förskolan? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Anstrén; Elin Ek; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; stödinsatser; inkluderande undervisning; sociokulturellt perspektiv; specialopedagogiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade att bidra med förståelse kring ämnet barn i behov av särskilt stöd. Detta i form av förskollärares beskrivningar av vad barn i behov av särskilt stöd innefattar, vilka konkreta stödinsatser förskolor arbetar med samt hur en inkluderande undervisning tillhandahålls. LÄS MER

  3. 23. Att vara en viktig vuxen. : En kvalitativ intervjustudie om hur förskolans verksamhet arbetar med traumamedveten omsorg.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Salma Fjärrstrand; Sara Åberg; [2023]
    Nyckelord :Traumamedveten omsorg; förskola; omsorgsetik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka om arbetet med traumamedveten omsorg (TMO) i förskolan skiljer sig mellan de rektorer och förskollärare som gått utbildning inom TMO mot dem som inte gått utbildningen. Vi använde oss av en kvalitativ metod med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 24. ”Sätt henne i soffan, hon kan ändå inte sitta still!” : En kvantitativ studie om samlingens utformning utifrån barns behov och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Jageblad; Emma Lovisa Keyser; [2023]
    Nyckelord :samlingen; barns behov; specialpedagogik; förskollärare; enkät;

    Sammanfattning : Studien syftade till att belysa och diskutera hur förskollärare utformar samlingen i relation till barngruppens behov och förutsättningar. Studien undersökte vilka mönster och tendenser som finns i förskollärares förhållningssätt till att skapa en inkluderande miljö i relation till att anpassa samlingen för barns olika behov. LÄS MER

  5. 25. Nu är det dags för samling! : En kvalitativ studie om förskolepersonalens inställningar och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Bernhardsson; Linn Wallenberg; [2023]
    Nyckelord :Pedagogers förhållningssätt; barndomssociologi; delaktighet inflytande; intervju; observation; samling.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks pedagogers inställning och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle. Studien syftar till att bidra med kunskap kring pedagogers syn på barns delaktighet och inflytande genom förskolans rutinsituation samlingen. LÄS MER