Sökning: "Förskollärare hlk"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden Förskollärare hlk.

  1. 6. "Dom har ju inte blivit förstörda än, dom har ju inte fått normerna till sig" : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring material i förskolans innemiljö utifrån ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Ellen Ivehag; Ebba Franzon; [2021]
    Nyckelord :Förhållningsätt; Förskollärare; Genusperspektiv; Material;

    Sammanfattning : Förskollärares resonemang och förhållningssätt gentemot materialet utifrån ett genusperspektiv är en viktig del för barns utveckling och lärande. Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare resonerar kring val av material i förskolans innemiljö utifrån ett genusperspektiv, med utgångspunkt i att förskolan aktivt och medvetet ska främja alla barns lika rättigheter och möjligheter oberoende av könstillhörighet. LÄS MER

  2. 7. "Man måste tänka lite längre än det här med pensel och färg" : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av vilken betydelse den fysiska inomhusmiljön har för barns kreativitet.

    M1-uppsats, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Mikaela Karlsson; Sara Al Ansari; [2021]
    Nyckelord :Förskol*; fysisk miljö; kreativitet; material;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra förskollärares erfarenheter av vilken betydelse den fysiska inomhusmiljön har för barns kreativitet. De frågeställningar som legat till grund för undersökningen är: Vilken betydelse beskriver förskollärare att förskolans inomhusmiljö har på barnens kreativitet? Vilka möjligheter och hinder beskriver förskollärare kan uppstå, när förskolans inomhusmiljö utformas för att bidra till barns kreativitet? En kvalitativ intervjumetod med sex legitimerade förskollärare, med varierande arbetslivserfarenheter, har använts för datainsamling. LÄS MER

  3. 8. Rytm och musik i svenskundervisningen : En kvalitativ studie om hur rytm och musik används som språkutvecklande verktyg i F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Jennifer Doverfors; [2021]
    Nyckelord :music; rhythm; Swedish lessons; year F-3; teachers; language development; musik; rytm; svenskundervisning; årskurs F-3; lärare; språkutveckling;

    Sammanfattning : I grundlärarutbildningen för förskoleklass och årskurs 1–3 undervisas om musikens positiva inverkan och hur musik kan användas som ett pedagogiskt verktyg i svenska. Trots detta upplever jag att musik och rytm användas enbart i gruppstärkande syfte under den verksamhetsförlagda utbildningen. LÄS MER

  4. 9. Hur förstår och tolkar förskollärare barns delaktighet och inflytande i utformningen av förskolans fysiska inomhusmiljö? : En kvalitativ studie om den fysiska inomhusmiljön på förskolan.

    M1-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Communication, Culture and Diversity (CCD)

    Författare :Evelin Rothzén; Emelie Claesson; [2021]
    Nyckelord :Barns delaktighet och inflytande; fysiska inomhusmiljön; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare förstår och tolkar ansvarsuppdraget samt hur de uppfattar att barns delaktighet och inflytande tillämpas i utformningen av förskolans fysiska inomhusmiljö. Studiens författare har försökt att förstå och tolka hur förskollärare utifrån deras erfarenheter och kunskaper tillämpar barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska inomhusmiljö. LÄS MER

  5. 10. ”Målstyrda processer sker i alla sammanhang där en lärare tar ett djupt andetag och tänker: Vad vill jag nu?” : En intervjustudie med förskollärare om vad undervisning kan innebära i förskolan utifrån skollagens definition.

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Ellen Hördesjö; Alma Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Undervisning; Målstyrda processer; Ledning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskapandet om vad undervisning i förskolan kan innebära utifrån skollagens definition av undervisning som målstyrda och lärarledda processer. Frågeställningarna handlar om vad som kan känneteckna målstyrda processer och förskollärares sätt att leda dessa. LÄS MER