Sökning: "Förskollärare i förskoleklasser"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Förskollärare i förskoleklasser.

  1. 1. Fri lek i förskoleklass : En intervjustudie med sex förskollärare om den fria lekens betydelse i förskoleklassens undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Falck; Katarina Sedendahl; [2024]
    Nyckelord :Pedagogic; policy enactment; preschool class; teachers approach; the meaning of play; Antagande av policy; förskoleklass; lekens betydelse; lärares förhållningssätt; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att utveckla kunskap om hur förskollärare ser på den fria lekens betydelse i förskoleklassens verksamhet samt hur de använder sig av och förhåller sig till barnens fria lek. Detta utifrån hur förskollärarna tolkar läroplanens innehåll och utifrån hur barngruppens behov och verksamhetens förutsättningar ser ut. LÄS MER

  2. 2. Delaktig i det lilla : Barn i behov av särskilt stöd och deras möjlighet till delaktighet i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Julia Linderborg; Gunnarsdotter Wennberg Alexandra; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om huruvida barn i behov av särskilt stöd är delaktiga i olika förskolor/förskoleklasser. Arbetet vilar på forskningsfrågorna: Hur beskriver pedagogerna innebörden av delaktighet? Vilka metoder beskriver pedagogerna att de använder sig av vid arbete med barn i behov av särskilt stöd? Arbetar pedagogerna utifrån ett kategoriskt eller relationellt perspektiv? Denna studie baseras på en kvalitativ studie i form av intervjuer. LÄS MER

  3. 3. "Man har rätt mycket lek - och man tränar på att sitta still" : En diskursanalys av lek och lärande i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Helena Olsson; Sofie Levin; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; Förskoleklass; Lek; Lärande; Pedagogisk miljö; Diskursanalys; Språk; Maktstruktur;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka vilka diskurser som synliggörs i förskollärares utsagor gällande lek och lärande i förskoleklassens verksamhet. En kvalitativ studie har genomförts med semistrukturerade intervjuer, i vilka åtta förskollärare verksamma i sex olika förskoleklasser har deltagit. LÄS MER

  4. 4. Skolan en trygg plats? : En studie om tre skolors arbete med kränkningar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Skog; Maya Svensson; [2018]
    Nyckelord :Kränkande behandling; elev till elev; från lärare till elev; makt.;

    Sammanfattning : Enligt statistik ökar kränkningar, både mellan elev till elev men även från lärare till elev. I vårt uppdrag som blivande förskollärare framgår det att vi ska arbeta för att motverka alla typer av kränkningar, både mellan elev till elev men även mellan lärare till elev. Det framgår i Skollagen (SFS 2010:800) 6 kap. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet i förskoleklass : Pedagogers förhållningssätt till flerspråkighet i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Charlotte Forslind; [2017]
    Nyckelord :Förskoleklass; flerspråkighet; modersmål; språkutveckling; pedagogers förhållningssätt; närmaste utvecklingszonen; stöttning.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om flerspråkighet i förskoleklass och undersöker hur pedagogerna förhåller sig till flerspråkighet samt hur de beskriver att de använder andra modersmål i sin verksamhet. Studien är baserad på kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare som arbetar i förskoleklasser med flerspråkiga barn. LÄS MER