Sökning: "Förskollärare naturkunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Förskollärare naturkunskap.

  1. 1. Förskollärares resonemang kring det fysisk rummet och olika materials betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Malmberg; Emilia Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; material; miljö; naturvetenskap; sociokulturell teori; undervisning; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Förskollärare har enligt förskolans läroplan ett särskilt ansvar för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av naturvetenskap. Barnen ska i förskolan ges förutsättningar att utveckla förståelse och förmågor för att kunna samtala om naturvetenskapliga fenomen. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar om lärandemöjligheter i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Sannestam; Nina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Undervisning; utomhuspedagogik; utomhusmiljö; förskola; förskollärare; barn;

    Sammanfattning : Studien utgår från hur förskollärare uppfattar och beskriver de lärtillfällen som utomhusmiljön kan bidra med. Detta är intressant att ta reda på eftersom olika uppfattningar finns om att utomhusundervisning inte sker i den utsträckning som inomhusundervisning gör. LÄS MER

  3. 3. Undervisning utomhus inom naturkunskap i förskolan : Hur ser förskollärare på undervisning inom naturkunskap och ekologisk hållbar utveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gustav Kenttä Granberg; Jacob Adolfsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; undervisning; utomhusundervisning; naturkunskap; ekologisk hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om förskollärares olika perspektiv på utomhusundervisning inom naturkunskap och ekologisk hållbar utveckling i förskolan. Studiens forskningsfrågor är hur upplever förskollärare att undervisa utomhus? Och vilka för/nackdelar finns det med att bedriva undervisning inom naturkunskap och hållbar utveckling utomhus? Studien är relevant eftersom undervisning beskrivs ofta i både förskolans läroplan och skollagen. LÄS MER

  4. 4. Skapande verksamhet : En studie om pedagogers reflektioner kring skapande verksamhet och dess betydelse för barns utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olga Vasilieva; [2018]
    Nyckelord :Skapande; kreativitet; skapande verksamhet; estetik; estetiska lärprocesser; creativity;

    Sammanfattning : SammanfattningI  denna  uppsats  studeras  förskollärares  uppfattningar  om  skapande  verksamhet  och  dessbetydelse för barns utveckling och lärande i förskolans pedagogiska arbete. Studien baseras på definitionen  av  begreppet  skapande. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares nyttjande av naturbaserad närmiljö : En didaktisk undersökning om utomhusundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Jonas Awan; Tanya Wettervik; [2018]
    Nyckelord :Early childhood educat*; outdoor activities; outdoor education; Didaktik; förskola; förskollärare; naturbaserad närmiljö; natur och miljö; utomhusundervisning; varierad lärmiljö;

    Sammanfattning : Samtidigt som barn blir allt mer stillasittande är inte heller förskolläraresundervisningsuppdrag tydligt i den naturbaserade närmiljön. Trots kunskap omutevistelsens positiva aspekter på barns utveckling saknas det en bild av hur svenskaförskollärare applicerar denna kunskap i praktiken. LÄS MER