Sökning: "Förskollärarens reflektioner"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Förskollärarens reflektioner.
1. Förskollärarens ledarskap i förskolan
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan har genomgått en stor förändring genom årtionden. Genom att förskolan skrevs in i skollagen (SFS 2010:800) kom förskolan att tillhöra utbildningssystemet 2010, det medförde även att förskollärare fick förskollärarlegitimation och då även ansvaret över undervisningen i förskolan. LÄS MER
2. Barns delaktighet i utformning av förskolans fysiska lärmiljö : En kvalitativ studie av förskollärarens uppfattningar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Styrdokumenten inom förskolan har under åren förändrats till att barnen idag ska vara delaktiga i sin pedagogiska lärmiljö vilket i sin tur ställer krav på verksamma förskolepedagoger inom förskolan. Syftet med studien är att synliggöra hur personal inom förskolan använder sin ledarroll till hur de gör barn delaktiga i utformningen av förskolans fysiska lärmiljö för att uppnå de riktlinjer som finns i dagens läroplan. LÄS MER
3. Intressera, aktivera, fascinera : En vetenskaplig essä om att skapa intresse för naturvetenskap och hållbar utveckling
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this scientific essay is to seek answers to how I as a preschool teacher can teach and create conditions for the children to develop an interest in science and sustainable development. Based on the first story where children play in freedom in nature, I wonder what role children's free exploration plays for learning in science and sustainable development. LÄS MER
4. Genuspedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om några förskollärares syn på genus och förskolans jämställdhetsarbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med den här kvalitativa forskningsstudien var att problematisera hur några förskollärare talar om sitt arbete med genuspedagogik. Som stöd för att uppnå syftet formulerade vi forskningsfrågor där genusbegreppet blev centralt för att synliggöra förskollärarnas förståelse inom området. LÄS MER
5. Förskollärarens förutsättningar för att kunna bedriva undervisning i förskolan : En studie om förskollärares uppfattningar om begreppet undervisning samt vilka faktorer som påverkar undervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med vår studie var att genom en intervjustudie med sex förskollärare analysera deras tolkningar av undervisning som begrepp och hur de uppfattar vilka yttre faktorer som påverkar undervisningen. Studien genomfördes genom en kvalitativ intervjustudiemetod på kommunala förskolor i mellersta Sverige. LÄS MER